Cílem projektu je podpořit u dětí rozvoj pohybových schopností a dovedností, rozšiřovat znalosti a přehled o světě, podporovat pozitivní vztah ke sportu a
zdraví. Projekt je všestranný a integrovaný, rozvíjí všechny stránky osobnosti dítěte a pojímá toto téma z různých úhlů pohledu. Závěrem celého projektu je absolvování zimní olympiády (včetně „cesty na hory”) a osvědčení za úspěšnou účast!
Projekt je koncipován pro děti ve věku od 3 do 6 let. Všechny činnosti jsou rozděleny na 22 stranách na každý den do tří skupin - ranní činnosti, řízená činnost a odpolední činnosti. Každá část projektu obsahuje konkrétní návrh aktivity, včetně například didaktických cílů či pomůcek. Veškeré pracovní listy obsažené v projektu naleznete na konci projektu v přílohách. Projekt "Zimní olympiáda" se dá využít i jako týdenní plán v rámci Třídního vzdělávacího programu.
Projektové učení je v mateřské škole velmi ceněné. Je to komplexní metoda - je interdisciplinární, integrovaný (kombinuje různé vzdělávací oblasti), využívá spolupráce a kooperace u dětí, bývá aktuální a odpovídá dětem na dané téma, které ve své aktuálnosti řeší. Zřetel během výběru tématu je dán k zájmům dětí a k jejich potřebám. Celý projekt se pak orientuje na produkt, který je jeho výsledkem. Zároveň jde ruku v ruce s zážitkovou pedagogikou a činnostním učením.
Celý projekt rozvíjí mimo jiné:
- kognitivní schopnosti a dovednosti
- grafomotoriku
- jemnou motoriku
- hrubou motoriku
- lokomoci
- fantazii a představivost
- tvořivé myšlení
- čtenářskou pregramotnost
- matematickou pregramotnost
- polytechnickou pregramotnost
- povědomí o světě a jeho fungování
- tvořivé myšlení
- kooperaci a spolupráci
- a další
Vzdělávací materiál rozvíjí následující kompetence z RVP PV:
- kompetence k učení: soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- kompetence k učení: má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
- kompetence k řešení problémů: užívá při řešení myšlenkových i praktických problémů logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
Některé dílčí cíle, které vzdělávací materiál Zimní olympiáda (vycházející z RVP PV):
- Dítě a jeho tělo: rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.)
- Dítě a jeho psychika: rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- Dítě a jeho psychika: posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
- Dítě a jeho psychika: osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda, čísla)
- Dítě a svět: seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu