Proč reflektovat hodiny?
Reflexe je takovou třešničkou na konci hodiny (případně aktivity). Nenásilně hodinu uzavře a vy máte velmi cennou zpětnou vazbu.
Pokud žáci své reflexe čtou nahlas, mohou ostatní upozornit na to, co je při jejich vlastním přemítání o hodině nenapadlo.
Často jsem při reflexi přítomna AHA momentu žáků, kdy si uvědomí, že se naučili víc, než bylo na první pohled zřejmé.
Co ve složce najdete?
Pod čísly 1–10 se skrývají karty pro reflexi hodiny. Jsou zaměřené na různé oblasti – sebehodnocení, hodnocení učitele, ověření znalostí, shrnutí, propojování s již známými znalostmi, emoční hodnocení hodiny a další.
Každá karta je ve dvou variantách. Pdf soubor určený pro okamžitý tisk a obrázky, pokud byste potřebovali jinou velikost.
Jak s kartami pracovat?
a) Práce s jednou kartou
Vyberte si jednu z karet podle toho, co chcete na konci hodiny ověřovat.
Mějte pro každého žáka jednu kartu, na konci hodiny jim je rozdejte. Buďto si je mohou nalepit do sešitu, nebo si je vyberte jako „propustku”, když budou odcházet ze třídy.
Karty můžete použít i jako pouhou inspiraci. Vyberte si některou z otázek a položte ji „do placu” na konci hodiny. Vyvolejte poté několik žáků, aby vám otázku zodpověděli.
b) Práce se všemi kartami
Všechny karty rozstříhejte a dejte do pytlíčku.
Žáci si poté kartu losují. Buďto mohou vylosovat jednu náhodnou kartu pro celou třídu, nebo si každý vylosuje svoji vlastní.
Následně nahlas odpovídají na otázku položenou na kartě.
Jedná se o vzdělávací materiál pro ZŠ a SŠ.