Materiál je zaměřen na čtení s porozuměním pro žáky 3. – 5. třídy. Zároveň je možné do něj zařadit i samostatnou slohovou část. K využití v hodinách čtení, slohu nebo jako aktivita při zvláštních dnech (den dětí, před Vánoci,…).
Použití:
Materiál obsahuje obrázky dětí, ke kterým se vztahují texty. Žáci mají za úkol poznat, které dítě je v textu popsané, správně k němu přiřadit jméno, příjmení a dům, ve kterém bydlí. Materiál lze využít různými způsoby.
- Způsob využití – SKUPINOVÁ PRÁCE
Žáky rozdělíme do skupin. Každá skupina dostane 8 pracovních listů na doplnění (vždy je na něm obrázek dítěte s možností doplnění jména, příjmení a místo na nalepení domu), 8 textů vztahujících se k pracovním listům, obrázky domů k rozstříhání. Můžeme přidat i přehled obrázků všech dětí, aby se žákům lépe vyhledávalo. Do prostoru ve třídě umístíme velké obrázky domů s popisky, kdo v nich bydlí (pomocí těchto domů žáci poznávají příjmení dětí). Žáci ve skupině vyplňují pracovní listy, ve třídě hledají správné domy a zjišťují příjmení. Poté zanesou ke kontrole učiteli, který pomocí kontrolní karty zkontroluje správnost řešení.
Pokud materiál využíváme při „zvláštních dnech“. Můžeme za správné vyřešení každého pracovního listu dát skupině jedno písmeno do tajenky (např. heslo „DEN DĚTÍ!“, nějaká indicie k nalezení pokladu apod.). Dalším úkolem skupiny by pak bylo z písmenek zkusit složit tajenku.
- Způsob využití – SAMOSTATNÁ PRÁCE (delší varianta)
Materiál žákům nedáváme do skupin, ale pracuje každý sám se svým souborem textů (texty nemusí mít žák u sebe, ale mohou být rozmístěny po třídě/hřišti/lese), karet a pracovních listů.
Pokud materiál využíváme při „zvláštních dnech“. Můžeme za správné vyřešení každého pracovního listu dát žákovi jedno písmeno do tajenky (např. heslo „DEN DĚTÍ!“, nějaká indicie k nalezení pokladu apod.). Dalším úkolem by pak bylo z písmenek zkusit složit tajenku.
- Způsob využití – SAMOSTATNÁ PRÁCE (kratší varianta)
Žákům nedáváme pracovní listy rozdělené na jednotlivé děti, ale dáme jim pouze spojovací pracovní list a texty (texty mohou být rozmístěny i po třídě/hřišti/lese a žáci je obchází). Žáci čtou texty, spojují obrázky čarou s již napsaným jménem a domem. Učitel může zadat i úkol doplnit příjmení. V tom případě musí ještě někde ve třídě umístit obrázky domů s popisy.
- Způsob využití – ÚKOL PO AKTIVITĚ – SLOHOVÁ PRÁCE
Po proběhlé aktivitě můžeme žákům zadat slohový úkol – vytvořit pracovní list o sobě (obrázek, jméno, text, obrázek domu). Texty potom můžeme ve třídě vybrat a s žáky hádat, o kom si právě čteme – pomáhá i k poznávání v kolektivu. Prázdný pracovní list je přiložen na konci souboru.
Tisk: Vybrané části jednostranně, barevně. Počet dle způsobu využití a počtu žáků ve třídě.
Obsah: 8 textů (varianta psacího i tiskacího písma)
Kontrolní karta
Přehled použitých obrázků dětí
Pracovní list pro samostatnou práci
8 pracovních listů pro skupinovou práci
Obrázky domečků k vystřižení a nalepení
Velké obrázky domečků s popisy k rozmístění ve třídě
Pracovní list pro slohovou práci