Slovesa - vyvození mluvnické kategorie

Ročník:
Počet stran:
28
Velikost: 17.56 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
10. 4. 2025
Sdílet:

 

Pomocí těchto kartiček a pracovních listů s běhačkami ve 3. ročníku vyvodíte a ve 4. a 5. ročníku si připomenete mluvnické kategorie sloves. 

Zároveň ve 4. třídě rozvedete učivo o slovesných tvarech.

Materiál obsahuje:

  • kartičky s názvy slovesných tvarů a mluvnických kategorií
  • 120 kartiček se slovesy v různých osobách, číslech a časech + infinitiv, zvratná slovesa, tvary jednoduché i složené
  • 6 běhaček + prázdné karty pro možnost vepsání dalších Vašich vlastních slov
  • 1 doplňovačka + 1 list doplňovačky k doplnění Vámi vybraných slov podle vzoru v původní doplňovačce.
  • průvodní list s návodem

 

Práce s materiálem:

  • kartičky můžete zalaminovat a opatřit magnetickou páskou pro práci na magnetické tabuli.
  • na tabuli pomocí třídění kartiček do jednotlivých skupin vyvodíte mluvnické kategorie. Začněte přiřazováním žlutých kartiček k modrým. Pak nahoru přidejte zelené kartičky a zkuste vše ještě seřadit podle nich. + přidejte INFINITIV
  • kartičky s názvy slovesných tvarů doporučuji použít nakonec, ideálně až ve 4. třídě, kdy k nim můžete přiřazovat jen žluté kartičky a třídit například slovesa ve složeném tvaru, v jednoduchém tvaru, v určitém či neurčitém tvaru.
  • jindy můžete rozdat dětem žluté kartičky a dát na tabuli nápis například MINULÝ ČAS a všichni, kteří mají takovou kartičku, půjdou a dají ji na tabuli. Pokračujete třeba kartou PŘÍTOMNÝ ČAS. Jindy můžete po jednom procvičovat OSOBY atd.
  • běhačka 1- rozmístěte pár kartiček po třídě a nechejte z nich děti postupně zvolit tři z nich, které přepíší do zápisového listu přesně v tom tvaru, ve kterém je na kartičce, vymyslí k němu větu a určí mluvnické kategorie (osobu, číslo a čas)
  • běhačka 2 - 6 - rozmístíte po třídě co nejvíce kartiček a děti chodí po třídě a doplňují zápisové listy dle zadání. Například: Najdi a napiš slovesa v minulém čase. Můžete využít v 6 hodinách jako rozcvičku, ale máte hodně slov na výběr, takže možná využijete i častěji. 🙂 Navíc si můžete na prázdné kartičky napsat mazacím fixem svá další slova dle libosti. :)
  • doplňovačka - žáci doplní všechny chybějící tvary sloves ve všech osobách a číslech + případně infinitiv. Musí při tom dávat pozor na správný čas, který vyplývá z již vepsaných tvarů.
  • volný list k doplňovačce - ten si můžete kdykoliv vytisknout, napsat ručně své tvary sloves dle libosti a pak namnožit pro žáky. Mohou pracovat ve skupinách i jednotlivě.
  • karty s názvy slovesných tvarů a mluvnických kategorií Vám také mohou sloužit na tabuli jako přehled učiva.


 

Další produkty od autora Kateřina Ivaškovičová

869551
Matematika
1., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Závěrečnou písemnou práci pro 1. ročník jsem sestavovala pro asistenční třídu. Tisk: oboustranný, lze i černobíle. Více
30.00 Kč
820660
Matematika
2., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Další aktivita pro práci se stovkovou tabulkou. Poslouží k upevnění orientace v číselné řadě do 100, rozvíjí
40.00 Kč
851401
Matematika
2., ZŠ – 1. STUPEŇ
Běhací diktát
Hravou formou ve 2. ročníku uvedete děti do principu násobilky. Jedná se o základní příklady násobilky 1 - 5 (vždy jen
60.00 Kč
801510
Matematika - geometrie
2., 3., ZŠ – 1. STUPEŇ
Přehled učiva
Přehled základních jednotek s obrázky, které dětem umožní představu o tom, co můžeme v dané jednotce změřit . Na každém
30.00 Kč
Slovesa - vyvození mluvnické kategorie Slovesa - vyvození mluvnické kategorie
 Pomocí těchto kartiček a pracovních listů s běhačkami ve 3. ročníku vyvodíte a ve 4. a 5. ročníku si připomenete mluvnické kategorie sloves. Zároveň ve 4. třídě rozvedete učivo o slovesných tvarech.Materiál obsahuje:kartičky s názvy slovesných tvarů a mluvnických kategorií120 kartiček se slovesy v různých osobách, číslech a časech + infinitiv, zvratná slovesa, tvary jednoduché i složené6 běhaček + prázdné karty pro možnost vepsání dalších Vašich vlastních slov1 doplňovačka + 1 list doplňovačky k doplnění Vámi vybraných slov podle vzoru v původní doplňovačce.průvodní list s návodem Práce s materiálem:kartičky můžete zalaminovat a opatřit magnetickou páskou pro práci na magnetické tabuli.na tabuli pomocí třídění kartiček do jednotlivých skupin vyvodíte mluvnické kategorie. Začněte přiřazováním žlutých kartiček k modrým. Pak nahoru přidejte zelené kartičky a zkuste vše ještě seřadit podle nich. + přidejte INFINITIVkartičky s názvy slovesných tvarů doporučuji použít nakonec, ideálně až ve 4. třídě, kdy k nim můžete přiřazovat jen žluté kartičky a třídit například slovesa ve složeném tvaru, v jednoduchém tvaru, v určitém či neurčitém tvaru.jindy můžete rozdat dětem žluté kartičky a dát na tabuli nápis například MINULÝ ČAS a všichni, kteří mají takovou kartičku, půjdou a dají ji na tabuli. Pokračujete třeba kartou PŘÍTOMNÝ ČAS. Jindy můžete po jednom procvičovat OSOBY atd.běhačka 1- rozmístěte pár kartiček po třídě a nechejte z nich děti postupně zvolit tři z nich, které přepíší do zápisového listu přesně v tom tvaru, ve kterém je na kartičce, vymyslí k němu větu a určí mluvnické kategorie (osobu, číslo a čas)běhačka 2 - 6 - rozmístíte po třídě co nejvíce kartiček a děti chodí po třídě a doplňují zápisové listy dle zadání. Například: Najdi a napiš slovesa v minulém čase. Můžete využít v 6 hodinách jako rozcvičku, ale máte hodně slov na výběr, takže možná využijete i častěji. 🙂 Navíc si můžete na prázdné kartičky napsat mazacím fixem svá další slova dle libosti. :)doplňovačka - žáci doplní všechny chybějící tvary sloves ve všech osobách a číslech + případně infinitiv. Musí při tom dávat pozor na správný čas, který vyplývá z již vepsaných tvarů.volný list k doplňovačce - ten si můžete kdykoliv vytisknout, napsat ručně své tvary sloves dle libosti a pak namnožit pro žáky. Mohou pracovat ve skupinách i jednotlivě.karty s názvy slovesných tvarů a mluvnických kategorií Vám také mohou sloužit na tabuli jako přehled učiva. 
UUCZ-852473
Český jazyk - gramatika>Běhací diktát>Demonstrační obrázky - kartičky>Pracovní listy>3.>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ
80.00