Násobilka je pro některé děti velmi těžkým učivem, a proto je ideální začít "skupinkováním". Usnadním Vám ho těmito kartičkami, které s dětmi na tabuli či koberci postupně seřadíte a přitom společně vyvodíte násobení i dělení čísly 1-5.
Zároveň děti seznámíte i s násobením číslem 0.
Materiál obsahuje:
- 30 kartiček s obrázky k násobení (velikost zhruba 8,5 cm)
- 30 kartiček s příklady k násobení
- 26 kartiček s příklady sčítání (u násobků 1 nejsou relevantní, proto chybí)
- 30 kartiček s výsledky - násobky (možno pro přehlednost vytisknout na barevný papír)
- 30 kartiček s příklady k dělení
- tento průvodní list s postupem a ukázkou práce na tabuli
Práce s materiálem:
- kartičky vytiskněte a zalaminujte, pro práci na magnetické tabuli opatřete zezadu magnetickou páskou
- ukázku práce na tabuli nebo koberci najdete na další straně (násobilka 3)
- násobky čísel 1- 5 vyvozujete postupně po jednom
- rozdáte dětem kartičky s obrázky talířků s jablky (začnete násobilkou 1)
- dáte dětem za úkol je na tabuli seřadit pod sebe tak, aby šly logicky postupně za sebou
- rozdáte kartičky s příklady na sčítání a dáte jim úkol přiřadit je k obrázkům
- společně si zkontrolujete a poukážete na počty jablíček na jednotlivých talířcích (podívejte se, vždy na každém talíři přibylo 1 jablíčko a ukážete si sčítance v příkladech)
- následuje rozdání kartiček s příklady na násobení (řeknete si, že tečka mezi čísly je “krát” - znaménko pro násobení). Děti opět zkusí přiřadit kartičky do správných řádků.
- kontrola - vyvození pojmu násobení a znaménka krát (napište na tabuli dle ukázky na další straně). Zároveň si ukažte, že 1+1+1 = 3 je stejné jako 3krát jedna. Příklady porovnejte s obrázky.
- rozdejte karty s výsledky - děti opět přiřadí do správných sloupců
- kontrola a vyvození řady násobků čísla 1 (křídou orámujte všechny násobky a napište nadpis NÁSOBKY ČÍSLA 1.
- pro toto vyvození jsem záměrně kvůli jednoduchosti nepokračovala násobením číslem 6 -10 (ale můžete si ukázat pokračování již bez obrázků a psát na tabuli již ručně do dalších řad (1+1+1+1+1+1 = 6 , 6 . 1 = 6 atd.
- pokud máte dost místa na tabuli, pokračujte násobilkou 2 nebo pokračujte v jiné hodině
- případně rovnou začněte násobilkou 2 a násobky 1 přeskočte. (Ale ukažte si ji, aby děti pochopily, že násobky 1 jsou tehdy, když dáváme různý počet jablíček na 1 talíř (násobky 1)
- u násobilek 2-5 nakonec můžete vyvodit i dělení přidáním kartiček na dělení a opět porovnat s obrázky. Například: Když rozdělím 6 hrušek na 2 talíře, kolik hrušek bude na každém talíři? (3) Tuto možnost máte i u násobilky 1, ale je divné dělit 5 jablíček na jeden talíř :)