Typ materiálu:
o Materiál se zaměřuje na téma epických (prozaických) literárních žánrů. Obsahuje materiály jako jsou výukové kartičky, pracovní list nebo ukázky textů. Materiál je vhodný jako úvodní aktivita pro seznámení s tímto učivem. Vhodné pro žáky 2. stupně ZŠ.
· Jak s materiálem pracovat:
o Materiál se zaměřuje na tyto literární žánry – román, povídka, novela, pohádka, bajka, pověst, kronika a cestopis. Součástí materiálu jsou výukové kartičky, ve kterých jsou jednotlivé žánry charakterizovány. Jako další je pracovní list ke kartičkám, kde si žáci doplňují základní informace, které se dočetly. Jako poslední součástí materiálu jsou jednotlivé ukázky žánrů (texty jsem vymyslela sama). Úkolem žáků bude přiřadit text ke správnému žánru.
o Návrh hry: Jako první rozmístěte po chodbě/třídě/kde máte zkrátka možnost, rozstříhané kartičky s vysvětlenými žánry. Následně si žáky rozdělte do dvojice a každé dvojici dejte jeden pracovní list na doplňování. Jeden z žáků bude zapisovatel, druhý bude běžec a bude mít za úkol přinášet z chodby informace z kartiček. Kartičku si na chodbě vždy prostuduje, půjde informace rychle nahlásit spolužákovi a takto to dělají dvojice do té doby, než mají celý pracovní list vyplněný. Samozřejmě můžete zvolit i umírněnou verzi aktivity – kartičky dejte žákům do dvojice a podle nich si doplní pracovní list (sedí u toho na místě). Běhací aktivita je ale mnohem záživnější a žáci se rozpohybují (vyzkoušeno). Pracovní list si následně všichni zkontrolujete. Motivačním prvkem může být známka za nejrychlejší splnění úkolu.
o Jednotlivé texty si rozstříhejte a zamíchejte (rozdělte si kategorii druhy románů a poté další žánry). Úkolem žáků bude ve dvojici nebo větší skupině (doporučuji max. čtyři ve skupině) přiřadit text ke správnému žánru. Nejprve budou mít za úkol roztřídit druhy románů, poté ostatní žánry – bajku, pohádku, kroniku, cestopis a pověst. Jakmile mají žáci roztříděno, čtete si texty společně a hledáte rysy, které jsou pro žánr charakteristické.
· Cíl materiálu:
o Cílem materiálu je přiblížit žákům hlavní prozaické žánry zábavnou formou, a to v podobě běhací aktivity nebo přiřazování textů. Do aktivity se zapojí celá třída, což je nejdůležitější 😊.