Vypravování - kompozice

Kategorie:
Počet stran:
8
Velikost: 817.2 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Eva Šidelková
Nahráno:
Naposledy upraveno:
13. 4. 2025
Sdílet:

Vypravování je oblíbený útvar žáků, ale má svá úskalí. Někteří žáci nevědí, o čem psát, přemýšlení nad tématem jim zabere čas, který mohli věnovat psaní. Jiní naopak srší nápady, ale práce je pak překombinovaná, zbytečně dlouhá, často bez potřebné gradace. Když učím vypravování, snažím se těmto situacím předejít tím, že se nejprve zaměřujeme jen na samotnou kompozici, aniž bychom se starali o vymýšlení námětu. Necháme zatím stranou naši fantazii.

1/ Žáci si vylosují osnovu vypravování, podle které píšou příběh. Odpadá sice jejich tvůrčí přínos, ale mohou se díky tomu soustředit jen na psaní samotné.

MATERIÁL OBSAHUJE 6 NÁMĚTŮ

2/ Při práci mají tabulku s kritérii, která by měli soustavně sledovat. Na konci si tabulku projdou a odškrtnou, jak se jim dařilo jednotlivé body naplňovat.

TABULKU KOPÍRUJEME PRO ÚSPORU TISKU NA DRUHOU STRANU NÁMĚTU

3/ Po dopsání slohu si žáci vymění své práce se spolužákem, ten pak práci opravuje pomocí tabulky s kritérii. Tabulku s kritérii žáci mají i při psaní oficiální slohové práce hodnocené známkou. U ní však námět vymýšlejí sami.

4/ Na dalších dvou stranách jsou náměty na slohovou práci. Žáci nejprve rozvrhnou práci do tabulky, potom píšou.

MATERIÁL OBSAHUJE 6 TABULEK S NÁMĚTEM.

Materiál používám v 1. ročníku na SŠ, ale určitě se hodí i na ZŠ.


 

Další produkty od autora Eva Šidelková

294644
Nezařazené k předmětu
5., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál využijete ve všech předmětech, ve kterých pouštíte dětem filmovou ukázku. Obsahuje 6 pracovních listů. některé
26.00 Kč
317360
Český jazyk
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál obsahuje pracovní list na sebehodnocení žáka na konci školního roku. Žák se zamýšlí nad svou četbou, ale i nad
25.00 Kč
700186
Český jazyk
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál obsahuje 30 karet s inzeráty z Marketplace. Texty jsou reálné, přepsala jsem je tak, jak byly. Nahradila jsem
25.00 Kč
314908
Český jazyk
7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Materiál obsahuje 4 texty a úkoly k nim. Je vhodný na výuku venku – žáci pracují s textem, úkoly rozmístíme do prostoru
40.00 Kč
Vypravování - kompozice Vypravování - kompozice
Vypravování je oblíbený útvar žáků, ale má svá úskalí. Někteří žáci nevědí, o čem psát, přemýšlení nad tématem jim zabere čas, který mohli věnovat psaní. Jiní naopak srší nápady, ale práce je pak překombinovaná, zbytečně dlouhá, často bez potřebné gradace. Když učím vypravování, snažím se těmto situacím předejít tím, že se nejprve zaměřujeme jen na samotnou kompozici, aniž bychom se starali o vymýšlení námětu. Necháme zatím stranou naši fantazii.1/ Žáci si vylosují osnovu vypravování, podle které píšou příběh. Odpadá sice jejich tvůrčí přínos, ale mohou se díky tomu soustředit jen na psaní samotné.MATERIÁL OBSAHUJE 6 NÁMĚTŮ2/ Při práci mají tabulku s kritérii, která by měli soustavně sledovat. Na konci si tabulku projdou a odškrtnou, jak se jim dařilo jednotlivé body naplňovat.TABULKU KOPÍRUJEME PRO ÚSPORU TISKU NA DRUHOU STRANU NÁMĚTU3/ Po dopsání slohu si žáci vymění své práce se spolužákem, ten pak práci opravuje pomocí tabulky s kritérii. Tabulku s kritérii žáci mají i při psaní oficiální slohové práce hodnocené známkou. U ní však námět vymýšlejí sami.4/ Na dalších dvou stranách jsou náměty na slohovou práci. Žáci nejprve rozvrhnou práci do tabulky, potom píšou.MATERIÁL OBSAHUJE 6 TABULEK S NÁMĚTEM.Materiál používám v 1. ročníku na SŠ, ale určitě se hodí i na ZŠ. 
UUCZ-854889
Český jazyk - psaní>Český jazyk - sloh>Pracovní listy>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
35.00