Vypravování - kompozice

Kategorie:
Počet stran:
8
Velikost: 817.2 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Eva Šidelková
Nahráno:
Naposledy upraveno:
13. 4. 2025
Sdílet:

Vypravování je oblíbený útvar žáků, ale má svá úskalí. Někteří žáci nevědí, o čem psát, přemýšlení nad tématem jim zabere čas, který mohli věnovat psaní. Jiní naopak srší nápady, ale práce je pak překombinovaná, zbytečně dlouhá, často bez potřebné gradace. Když učím vypravování, snažím se těmto situacím předejít tím, že se nejprve zaměřujeme jen na samotnou kompozici, aniž bychom se starali o vymýšlení námětu. Necháme zatím stranou naši fantazii.

1/ Žáci si vylosují osnovu vypravování, podle které píšou příběh. Odpadá sice jejich tvůrčí přínos, ale mohou se díky tomu soustředit jen na psaní samotné.

MATERIÁL OBSAHUJE 6 NÁMĚTŮ

2/ Při práci mají tabulku s kritérii, která by měli soustavně sledovat. Na konci si tabulku projdou a odškrtnou, jak se jim dařilo jednotlivé body naplňovat.

TABULKU KOPÍRUJEME PRO ÚSPORU TISKU NA DRUHOU STRANU NÁMĚTU

3/ Po dopsání slohu si žáci vymění své práce se spolužákem, ten pak práci opravuje pomocí tabulky s kritérii. Tabulku s kritérii žáci mají i při psaní oficiální slohové práce hodnocené známkou. U ní však námět vymýšlejí sami.

4/ Na dalších dvou stranách jsou náměty na slohovou práci. Žáci nejprve rozvrhnou práci do tabulky, potom píšou.

MATERIÁL OBSAHUJE 6 TABULEK S NÁMĚTEM.

Materiál používám v 1. ročníku na SŠ, ale určitě se hodí i na ZŠ.


 

Další produkty od autora Eva Šidelková

539750
Český jazyk
5., 6., 7., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
12 karet na zalaminování. Žáci vybírají z nabídky přídavných jmen, ta pak dosazují do textu a určují i/y. Píšeme mazací
38.00 Kč
64358
Český jazyk
ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Jednoduchá hra na 10 - 15 minut, OBLÍBENÁ U DĚTÍ, při které žáci obcházejí stanoviště a hledají na kartách slova s
80.00 Kč
524576
Český jazyk
Pracovní listy
Sofokles - Král Oidipus Evokaci zahajujeme volným psaním, žáky naláká na téma, kterému se budeme věnovat. Aby si žáci
38.00 Kč
188014
Český jazyk
5., 6., 7., 8., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Žáci řadí ve skupinkách názvy měst ke vzorům. Cílem je nejen určit správný vzor, ale především si umět poradit a
25.00 Kč
Vypravování - kompozice Vypravování - kompozice
Vypravování je oblíbený útvar žáků, ale má svá úskalí. Někteří žáci nevědí, o čem psát, přemýšlení nad tématem jim zabere čas, který mohli věnovat psaní. Jiní naopak srší nápady, ale práce je pak překombinovaná, zbytečně dlouhá, často bez potřebné gradace. Když učím vypravování, snažím se těmto situacím předejít tím, že se nejprve zaměřujeme jen na samotnou kompozici, aniž bychom se starali o vymýšlení námětu. Necháme zatím stranou naši fantazii.1/ Žáci si vylosují osnovu vypravování, podle které píšou příběh. Odpadá sice jejich tvůrčí přínos, ale mohou se díky tomu soustředit jen na psaní samotné.MATERIÁL OBSAHUJE 6 NÁMĚTŮ2/ Při práci mají tabulku s kritérii, která by měli soustavně sledovat. Na konci si tabulku projdou a odškrtnou, jak se jim dařilo jednotlivé body naplňovat.TABULKU KOPÍRUJEME PRO ÚSPORU TISKU NA DRUHOU STRANU NÁMĚTU3/ Po dopsání slohu si žáci vymění své práce se spolužákem, ten pak práci opravuje pomocí tabulky s kritérii. Tabulku s kritérii žáci mají i při psaní oficiální slohové práce hodnocené známkou. U ní však námět vymýšlejí sami.4/ Na dalších dvou stranách jsou náměty na slohovou práci. Žáci nejprve rozvrhnou práci do tabulky, potom píšou.MATERIÁL OBSAHUJE 6 TABULEK S NÁMĚTEM.Materiál používám v 1. ročníku na SŠ, ale určitě se hodí i na ZŠ. 
UUCZ-854889
Český jazyk - psaní>Český jazyk - sloh>Pracovní listy>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
35.00