Každý žák vyhledá základní informace ve svém textu, sdílí ve dvojici a se třídou. Společně dají dohromady úkoly v pracovním listu + zamyslí se nad otázkami k tématu. Následuje diskuse.
Materiál je vhodný jako úvod k tématu emigrace - dějepis, komunismus, nebo do občanské výchovy - téma migrace obyvatel, přistěhovalectví apod.
Je zaměřen především na období 1948 - 1989, ale otázky k diskusi jsou spíš obecného zaměření. (Po čem by se ti nejvíc stýskalo, kdybys musel opustit zemi? apod.)
Materiál využívám před promítáním filmu o životě v exilu.
Zabere 45 minut, s dobrou diskusí i více. Samotné texty jsou velmi krátké, aby byl prostor na povídání.
texty:
- 17. století - náboženské důvody
- Druhá světová válka
- Poúnorová emigrace 1948
- Posrpnová emigrace 1968
- Železná opona
- Legalizace emigrace
- Jedná se o krátké výňatky z wikipedie, jen všeobecné vysvětlení bez podrobností. Žáci vyhledávají počty, odpovídají na pár jednoduchých otázek, zapisují informace do tabulky.
- D-9-7-03 charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu