Tento materiál vás může provázet celým druhým stupněm. Obsahuje 8 různých slohových útvarů s různými formami zadání, a to jak na klasická, tak na pro děti atraktivní témata. Přikládám také listy k vrstevnickému hodnocení a sebehodnocení.
Slohové útvary
Materiál se zaměřuje na osm slohových útvarů (vždy po 12 zadáních), kterými jsou:
- líčení,
- popis (předmětu),
- popis osoby (charakteristika),
- popis pracovního postupu,
- reportáž,
- úvaha,
- výklad,
- vyprávění.
Bonusem jsou tři zadání, která jsou využitelná u více slohových útvarů.
Formy zadání
Zahrnula jsem různé formy zadání, konkrétně zadání formou obrázku (zejména u líčení), přímé zadání tématu či formu navazování na text.
A co dalšího?
V souboru dále najdete:
- tipy pro přípravu studentů před samotným psaním,
- tabulku s kritérii hodnocení,
- list pro vrstevnické hodnocení,
- list pro sebehodnocení.
Zdroj obrázků: Canva, Wikimedia Commons
Jedná se o výukový materiál pro ZŠ.
Materiál pomůže žákům upevnit tyto kompetence:
- kompetence k učení:
- vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení,
- vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě,
- operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy,
- poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich,
- kompetence pracovní:
- používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky,
- využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost,
- kompetence k řešení problémů:
- vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému,
- samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy.