Soubor materiálů obsahuje aktivity k baladě Toman a lesní panna, která zasahuje do okruhů: balada, (pre)romantismus, národní obrození, folklor, ohlasová poezie.
OBSAH (detail v náhledových obrázcích):
1. Powerpointová prezentace, obsahující text této balady ve formě ilustrované knížky
(vč. kontextu - autor, dílo, časové zasazení děje knihy)
2. Listy k vytištění knížky formátu A6 pro žáky (text balady a ilustrace + zasazení do sbírky, autor a dějový kontext).
- celkem 8 stran: určeno k oboustrannému vytištění (tj. čtyři oboustranně vytištěné A4 na žáka)
- vystřihnout v místě tečkované čáry (na první straně modrá čára), sestavit knihu (stránky s textem jsou číslovány),
sešít na hřbetu "knížky" - obdobně jako vazba sešitu
3. Osmisměrka k ověření porozumění textu - zejména historismům, archaismům a nářečním tvarům, které se
v baladě vyskytují. Určeno k oboustrannému tisku. Obsahuje kopii s řešením.
4. Křížovka shrnující děj pomocí obrázků v textu - určeno k oboustrannému tisku formátu A4, 3. strana = řešení.
5. Powerpointová hra Sbírání svatojánských broučků - otázky vztahující se k baladě a jejímu obsahu. Žáci si opakují a za správné odpovědi sbírají světlušky.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- třídění a výběr informace vzhledem k účelu
- chápání pojmů v souvislostech
- rozložení si činností
- konstruktivní učení (společné čtení, vysvětlení, samostatná práce s texem)
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ:
- řešení zadaného úkolu samostatně, nebo ve dvojici
- systematický postup (obeznámení s dílem, následný rozbor s obrázkovou nápovědou)
- Opakování „Sbírání světlušek“ mohou žáci řídit samostatně při dodržení předem stanovených pravidel (ta mohou definovat sami: každý se dostane ke slovu, žádná kritika při špatné odpovědi, zdůvodnění odpovědi atd.)
3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ + SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ:
- diskuze u opakování (Sbírání světlušek)
- úvodní diskuze (brainstorming, konstruktivní navázání na stávající zkušenost: asociace léto, příroda, láska, … lze zařadit před čtením; očekávání žáků podle obalu knihy)
- řízení diskuze při závěrečném shrnutí (V příběhu se mi líbil moment, kdy … . – Co se líbilo tobě? (předat slovo, řídit diskuzi, neodsuzovat ničí názor, konstruktivně navázat na to, co bylo řečeno atd.)