MĚSÍC KNIHY - BŘEZEN - PŘÍPRAVA NA PROJEKTOVÝ DEN

Počet stran:
30
Velikost: 12.26 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Libuše Sudová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
2. 3. 2025
Sdílet:

Didaktický popis materiálu: Vše NEJ o knihách

Využití v hodině českého jazyka a literatury pro žáky 3.–5. třídy

Tento materiál je nástrojem pro badatelskou výuku, rozvoj čtenářské gramotnosti, skupinovou práci a tvůrčí psaní. Je zaměřen na historii knih, významné dětské autory a zajímavosti o knihách, čímž pomáhá žákům lépe porozumět světu literatury.

Obsah materiálu: Na úvod kartičky s otázkami k diskuzi. Navození atmosféry - 12 otázek, děti si losují a odpovídají jednotlivě, případně promítneme otázky a diskutujeme společně kolektivně.

Hlavní témata:

1. První knihy a jejich vývoj – od ručně psaných svitků po knihtisk.

2. Jan Amos Komenský a jeho význam pro dětskou literaturu – první obrázková učebnice Orbis Pictus.

3. Čeští autoři pohádek – Božena Němcová, Karel Jaromír Erben, Josef Lada, Václav Čtvrtek, Zdeněk Miler, Ota Hofman.

4. Největší, nejmenší, nejtěžší a nejprodávanější knihy světa – Guinnessovy rekordy v literatuře.

5. Karty s otázkami pro diskusi a rozvoj čtenářské gramotnosti – motivují děti k zamyšlení nad knihami a jejich významem.

Metodika práce s materiálem:

Úvodní aktivita – Badatelská stanoviště

• Učitel rozmístí ve třídě jednotlivé tabule s texty a ilustracemi.

• Žáci ve skupinách procházejí stanoviště a postupně si čtou informace o knihách.

• Každá skupina si zapisuje zajímavosti a odpovídá na otázky, které učitel připraví.

Diskuze ve třídě

• Po přečtení textů každá skupina shrne, co zjistila.

• Učitel pokládá otázky (např. „Který autor vás zaujal nejvíc?“, „Co vás překvapilo?“).

• Žáci sdílejí vlastní zkušenosti s knihami – oblíbené pohádky, postavy, příběhy.

Tvůrčí psaní – společná kniha pohádek

• Každá skupina vytvoří vlastní pohádku inspirovanou poznatky z materiálu.

• Děti mohou psát ve stylu Boženy Němcové, Karla Jaromíra Erbena nebo Josefa Lady.

• Hotové pohádky se spojí do třídní knihy, kterou žáci ilustrují.

Závěrečná prezentace

• Žáci prezentují své pohádky před třídou.

• Společně vytvoříme „Knihu pohádek pro budoucí generace“.

• Reflexe: Co bylo na úkolu nejtěžší? Co se nám povedlo?

Další produkty od autora Libuše Sudová

699489
Matematika
3., 4., 5.
Pracovní listy
Milé kolegyně a kolegové, geometrie je pro děti mnohdy ne moc zábavným předmětem, pletou si pojmy jako je stěna
35.00 Kč
739376
Český jazyk
ZŠ – 1. STUPEŇ
Demonstrační obrázky - kartičky
Milé kolegyně a kolegové, jistě mnozí také dáváte svým dětem ve třídě pod vánoční stromeček nové knížky. Já letos opět
25.00 Kč
307779
Etická výchova
Školní družina, ZŠ – 1. STUPEŇ
Didaktické hry
Brožura s náměty k využití při budování vztahů žáků ve třídě. Tento materiál slouží ke zlepšování vztahů a komunikace
55.00 Kč
320532
Biologie
ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Brožura s didaktickými materiály k využití k rozhovorům o genderové problematice slouží k navození atmosféry dospělého
45.00 Kč
MĚSÍC KNIHY - BŘEZEN - PŘÍPRAVA NA PROJEKTOVÝ DEN MĚSÍC KNIHY - BŘEZEN - PŘÍPRAVA NA PROJEKTOVÝ DEN
Didaktický popis materiálu: Vše NEJ o kniháchVyužití v hodině českého jazyka a literatury pro žáky 3.–5. třídyTento materiál je nástrojem pro badatelskou výuku, rozvoj čtenářské gramotnosti, skupinovou práci a tvůrčí psaní. Je zaměřen na historii knih, významné dětské autory a zajímavosti o knihách, čímž pomáhá žákům lépe porozumět světu literatury.Obsah materiálu: Na úvod kartičky s otázkami k diskuzi. Navození atmosféry - 12 otázek, děti si losují a odpovídají jednotlivě, případně promítneme otázky a diskutujeme společně kolektivně.Hlavní témata:1. První knihy a jejich vývoj – od ručně psaných svitků po knihtisk.2. Jan Amos Komenský a jeho význam pro dětskou literaturu – první obrázková učebnice Orbis Pictus.3. Čeští autoři pohádek – Božena Němcová, Karel Jaromír Erben, Josef Lada, Václav Čtvrtek, Zdeněk Miler, Ota Hofman.4. Největší, nejmenší, nejtěžší a nejprodávanější knihy světa – Guinnessovy rekordy v literatuře.5. Karty s otázkami pro diskusi a rozvoj čtenářské gramotnosti – motivují děti k zamyšlení nad knihami a jejich významem.Metodika práce s materiálem:Úvodní aktivita – Badatelská stanoviště• Učitel rozmístí ve třídě jednotlivé tabule s texty a ilustracemi.• Žáci ve skupinách procházejí stanoviště a postupně si čtou informace o knihách.• Každá skupina si zapisuje zajímavosti a odpovídá na otázky, které učitel připraví.Diskuze ve třídě• Po přečtení textů každá skupina shrne, co zjistila.• Učitel pokládá otázky (např. „Který autor vás zaujal nejvíc?“, „Co vás překvapilo?“).• Žáci sdílejí vlastní zkušenosti s knihami – oblíbené pohádky, postavy, příběhy.Tvůrčí psaní – společná kniha pohádek• Každá skupina vytvoří vlastní pohádku inspirovanou poznatky z materiálu.• Děti mohou psát ve stylu Boženy Němcové, Karla Jaromíra Erbena nebo Josefa Lady.• Hotové pohádky se spojí do třídní knihy, kterou žáci ilustrují.Závěrečná prezentace• Žáci prezentují své pohádky před třídou.• Společně vytvoříme „Knihu pohádek pro budoucí generace“.• Reflexe: Co bylo na úkolu nejtěžší? Co se nám povedlo?
UUCZ-803714
Český jazyk>Český jazyk - čtení>Český jazyk - literatura>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>Projekty>ZŠ – 1. STUPEŇ>📖 Čtenářská gramotnost 1. stupeň>🌸 Jaro
45.00