Didaktický popis materiálu: Vše NEJ o knihách
Využití v hodině českého jazyka a literatury pro žáky 3.–5. třídy
Tento materiál je nástrojem pro badatelskou výuku, rozvoj čtenářské gramotnosti, skupinovou práci a tvůrčí psaní. Je zaměřen na historii knih, významné dětské autory a zajímavosti o knihách, čímž pomáhá žákům lépe porozumět světu literatury.
Obsah materiálu: Na úvod kartičky s otázkami k diskuzi. Navození atmosféry - 12 otázek, děti si losují a odpovídají jednotlivě, případně promítneme otázky a diskutujeme společně kolektivně.
Hlavní témata:
1. První knihy a jejich vývoj – od ručně psaných svitků po knihtisk.
2. Jan Amos Komenský a jeho význam pro dětskou literaturu – první obrázková učebnice Orbis Pictus.
3. Čeští autoři pohádek – Božena Němcová, Karel Jaromír Erben, Josef Lada, Václav Čtvrtek, Zdeněk Miler, Ota Hofman.
4. Největší, nejmenší, nejtěžší a nejprodávanější knihy světa – Guinnessovy rekordy v literatuře.
5. Karty s otázkami pro diskusi a rozvoj čtenářské gramotnosti – motivují děti k zamyšlení nad knihami a jejich významem.
Metodika práce s materiálem:
Úvodní aktivita – Badatelská stanoviště
• Učitel rozmístí ve třídě jednotlivé tabule s texty a ilustracemi.
• Žáci ve skupinách procházejí stanoviště a postupně si čtou informace o knihách.
• Každá skupina si zapisuje zajímavosti a odpovídá na otázky, které učitel připraví.
Diskuze ve třídě
• Po přečtení textů každá skupina shrne, co zjistila.
• Učitel pokládá otázky (např. „Který autor vás zaujal nejvíc?“, „Co vás překvapilo?“).
• Žáci sdílejí vlastní zkušenosti s knihami – oblíbené pohádky, postavy, příběhy.
Tvůrčí psaní – společná kniha pohádek
• Každá skupina vytvoří vlastní pohádku inspirovanou poznatky z materiálu.
• Děti mohou psát ve stylu Boženy Němcové, Karla Jaromíra Erbena nebo Josefa Lady.
• Hotové pohádky se spojí do třídní knihy, kterou žáci ilustrují.
Závěrečná prezentace
• Žáci prezentují své pohádky před třídou.
• Společně vytvoříme „Knihu pohádek pro budoucí generace“.
• Reflexe: Co bylo na úkolu nejtěžší? Co se nám povedlo?