VŠE V NÁHLEDOVÝCH OBRÁZCÍCH :-)
ŠKAREDÁ STŘEDA:
- Úvod, křížovka s obrázkovou nápovědou
- Proč také "Smetná", "Sazometná" a "Černá"? (doplňování slov dle kontextu a obrázků)
- "Popeleční" středa, popelec (textová návaznost - řazení částí textu)
- Rčení "posypat si hlavu popelem" (zajímavosti, podklady k diskuzi)
- Ukázka postní písně (práce s textem - vyplňování křížovky: tajenka se týká půstu:)
- Co jedli (a dělali) předkové během půstu? (luštění osmisměrky s obrázkovou nápovědou)
- Pranostiky o Škaredé středě (podklady k povídání o významu pranostik)
- Zvyky a pověry o Škaredé středě (formulace částí textu dle obrázkové nápovědy)
- Zrádce Jidáš a jeho odkaz (pečivo jidášky - pravopisná doplňovačka, tradice nahánění Jidáše, čtení, zajímavosti, ukázka z písně u honění Jidáše + vlastní tvorba žáků)
- ŘEŠENÍ
ZELENÝ ČTVRTEK:
- Úvodní povídání (čtení, opakování předchozího dění)
- Obraz Poslední večeře (da Vinci) - čtení, otázky, charakteristika Jidáše
- Tradice a zvyky na Zelený čtvrtek (práce s obrázkovou nápovědou, co je a není povoleno, částečná nápověda textu)
- Ukázka pašije (evangelia) - z Poslední večeře Páně, doplňování slov dle kontextu, křížovka
- Práce s výroky, logika - dle výroků žáci vyvozují, který apoštol kde sedí u Poslední večeře
- Jména všech dvanácti apoštolů - vypisování a vyhledávání v osmisměrce
- Strana pro sepsání povídání o Jidášovi - co si vše žáci pamatuji (podklad: komiks)
- Komiks: Příběh o Jidášově zradě a jak to dopadlo (žáci doplňují myšlenky a promluvy do bublin)
- ŘEŠENÍ
VELKÝ PÁTEK:
- Úvodní povídání (luštění křížovky: doplňování chybějících slov dle obrázkové nápovědy)
- Pranostiky k Velkému pátku (spojování částí pranostik)
- Zvyky, tradice a pověry k Velkému pátku (vlastní formulace dle obrázkové nápovědy)
- Čtení: pověra o otvírání skal a vyjevování pokladů na Velký pátek
- ŘEŠENÍ
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- žák třídí informace, selektuje informace z textu k řešení úkolu (luštění)
- žák chápe pojmy v souvislostech
- žák pracuje individuálně (práce s textem) i ve dvojici či skupině (formulace pověr/tradic)
- žáci jsou v úvodu motivování k tomu, aby vycházeli z toho, co již znají (konstruktivní učení)
- žáci pracují s chybou
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ:
- žáci vychází ze zkušenosti, jsou schopni požadovanou informaci dohledat
- žáci řeší problém aktivně a sami, dokáží si ale říci o pomoc (spolupráce dvojic)
- žák navrhuje vhodný postup, jak problém/úkol řešit
3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ + SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ:
- podle potřeby využívá IT, dostupné informace k řešení problému
- asertivní vedení diskuze (při řešení úkolů, interpretaci obrázků u PL s pověrami a tradicemi)
- žák připustí a zváží i názor ostatních, i když se neshoduje s jeho vlastním
- řídí, podporuje a nadále rozvíjí diskuzi