SLOVNÍ DRUHY: MINITESTY (20 testů, s řešením)

Ročník:
Počet stran:
40
Velikost: 4.59 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
29. 3. 2025
Sdílet:

Komplexní opakování slovních druhů: 20 mini testů (vždy 2 oboustranné testy na jednom listu A4) + řešení 

• materiál navržen k oboustrannému tisku a svislému rozstřižení

přehlednost okruhů (čísla otázky dle pořadí slovních druhů):
   všechny otázky č. 1 – okruh PODSTATNÁ JMÉNA
   všechny otázky č. 2 – okruh PŘÍDAVNÁ JMÉNA
   všechny otázky č. 3 – okruh ZÁJMENA
   . . . 

(1) PODSTATNÁ JMÉNA:
- konkrétní, abstraktní, kolísání mezi nimi
- pomnožná, látková, hromadná
- mluvnické kategorie: určování i skloňování dle zadaných
- určování životnosti u mužského rodu
- vyhledávání určitých podstatných jmen v textu
- skloňování (co je a není duál)
- konverze s jinými slovními druhy (hezký večer x přijdu večer)
- skloňování přejatých PJ dle poučky (pravidel)


(2) PŘÍDAVNÁ JMÉNA:
- skloňování zadaného jména dle kontextu
- tvrdá, měkká, přivlastňovací
- rozlišování -icí / -ící (balicí x balící)
- mluvnické kategorie: určování i skloňování dle zadaných
- vyhledávání v textu
- tvoření přídavných jmen z podstatných + (možnost) stupňování
- skloňování duálu
- konverze s dalšími slovními druhy (nemocní lidé x nemocní se léčí)


(3) ZÁJMENA:
- druhy (osobní, přivlastňovací, ukazovací, tázací, … + zvratná)
- vyhledávání v textu, rozlišování sebou / s sebou
- skloňování (ona, oni)
- skloňování jenž, týž, tentýž
- konverze s ostatními slovními druhy (dívat se x jdu se sestrou)


(4) ČÍSLOVKY:
- druhy (základní, řadové, druhové, násobné + určité, neurčité)
- skloňování (oba) dva, tři, čtyři
- správný zápis (řadové číslovky + kombinace čísla a jednotky)
- rozdíly typu dvacet minut x dvacetiminutový (20min x 20  min)
- správný zápis letopočtu
 

5) SLOVESA:
- mluvnické kategorie: určování + skloňování dle zadaných
- poznáváni vidu (dokonavý, nedokonavý)
- poznávání rodu (činný, trpný) – včetně zvratného trpného rodu
- aplikace odborného textu: rozlišování plnovýznamových sloves
- určitý a neurčitý tvar sloves
- konverze s ostatními slovními druhy (jez na vodě x jez rychle)


(6) PŘÍSLOVCE:
- odlišení příslovečné spřežky od předložky
  + podstatného jména (nahoru x na horu)
- tvoření z přídavných jmen
- (možnost) stupňování příslovcí
- příslovce jako větný člen
- české ekvivalenty přejatých příslovcí (např. infantilně apod.)


(7) PŘEDLOŽKY:
- určování, co je (a není) předložka: Střílí mimo. / Střelil mimo terč. apod.
- jednoslabičné a víceslabičné předložky (vyhledávání v textu)
- fráze (vymlouvat se na, souviset s atd.)
- propojení předložky s pádem (např. na – 6. i 4. pád)
- konverze s ostatními slovními druhy (na stole x na, tady to máš)
- odchylky od větné stavby: rozpoznání kontaminace (souvisí to s tím / patří to k tomu à souvisí to k tomu)


(8) SPOJKY:
- souřadicí a podřadicí (rozlišování, která je která + vliv na stavbu věty: 1.H – 2. H x 1. H – 2. V)
- posouzení funkce spojek (+ zařazení k poměru)


(9) ČÁSTICE:
- určování co v daném kontextu je/není částice
- určení částic ve větě


(10) CITOSLOVCE:
- charakter citoslovcí: zvukomalebná, citoslovce s charakterem pokynu/výzvy atd.
- citoslovce coby větný člen (podmět, předmět, přívlastek, citoslovce nahrazující sloveso coby přísudek)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:

1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- žák si může proces opakování řídit sám (k dispozici jsou výsledky testů)
- žák konstruktivně pracuje s chybou (s pomocí učitele: zdůvodnění, uvědomění)
- žák dokáže posoudit, do jaké míry zvládl jednotlivé okruhy (hodnotí svou znalost, výsledky) - sebereflexe
 

2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- nácvik rozvržení činností (žák vyplňuje cvičení, která zvládne à motivační vliv)
- aplikace vylučovací metody
- volba vhodné strategie (otázky a úkoly koncipovány dle JPZ) – vybírá osvědčený postup řešení testu tohoto typu
- na neúspěšné/chybné řešení dále navazuje formou práce s chybou, hledá důvod chyby atd.

 

 

 

 

 

Další produkty od autora Mgr. Monika Chmelařová

567297
Český jazyk
4., 5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Prezentace s aktivitou do slohu. SLOH A KOMUNIKACE: POPIS - poslouchej a kresli aktivita k úvodu do výuky SLOHU (6
0.00 Kč
31548
Český jazyk
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Interpunkce mezi větami v souvětí - pracovní listy zápisy, vysvětlení, příklady a procvičení (9 stran) - 10 testů typu
30.00 Kč
730000
Český jazyk
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
• pracovní listy s řešením k rozboru balady Štědrý den ze sbírky Kytice K. J. Erbena • ve výuce lze spojit s ústní
0.00 Kč
682427
Nezařazené k předmětu
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Náhled celé šablony (hry): Vytvořte pro žáky zábavné opakování s halloweenskými motivy. Šablona je navržena pro vložení
0.00 Kč
SLOVNÍ DRUHY: MINITESTY (20 testů, s řešením) SLOVNÍ DRUHY: MINITESTY (20 testů, s řešením)
Komplexní opakování slovních druhů: 20 mini testů (vždy 2 oboustranné testy na jednom listu A4) + řešení • materiál navržen k oboustrannému tisku a svislému rozstřižení• přehlednost okruhů (čísla otázky dle pořadí slovních druhů):   všechny otázky č. 1 – okruh PODSTATNÁ JMÉNA   všechny otázky č. 2 – okruh PŘÍDAVNÁ JMÉNA   všechny otázky č. 3 – okruh ZÁJMENA   . . . (1) PODSTATNÁ JMÉNA:- konkrétní, abstraktní, kolísání mezi nimi- pomnožná, látková, hromadná- mluvnické kategorie: určování i skloňování dle zadaných- určování životnosti u mužského rodu- vyhledávání určitých podstatných jmen v textu- skloňování (co je a není duál)- konverze s jinými slovními druhy (hezký večer x přijdu večer)- skloňování přejatých PJ dle poučky (pravidel)(2) PŘÍDAVNÁ JMÉNA:- skloňování zadaného jména dle kontextu- tvrdá, měkká, přivlastňovací- rozlišování -icí / -ící (balicí x balící)- mluvnické kategorie: určování i skloňování dle zadaných- vyhledávání v textu- tvoření přídavných jmen z podstatných + (možnost) stupňování- skloňování duálu- konverze s dalšími slovními druhy (nemocní lidé x nemocní se léčí)(3) ZÁJMENA:- druhy (osobní, přivlastňovací, ukazovací, tázací, … + zvratná)- vyhledávání v textu, rozlišování sebou / s sebou- skloňování (ona, oni)- skloňování jenž, týž, tentýž- konverze s ostatními slovními druhy (dívat se x jdu se sestrou)(4) ČÍSLOVKY:- druhy (základní, řadové, druhové, násobné + určité, neurčité)- skloňování (oba) dva, tři, čtyři- správný zápis (řadové číslovky + kombinace čísla a jednotky)- rozdíly typu dvacet minut x dvacetiminutový (20min x 20  min)- správný zápis letopočtu 5) SLOVESA:- mluvnické kategorie: určování + skloňování dle zadaných- poznáváni vidu (dokonavý, nedokonavý)- poznávání rodu (činný, trpný) – včetně zvratného trpného rodu- aplikace odborného textu: rozlišování plnovýznamových sloves- určitý a neurčitý tvar sloves- konverze s ostatními slovními druhy (jez na vodě x jez rychle)(6) PŘÍSLOVCE:- odlišení příslovečné spřežky od předložky  + podstatného jména (nahoru x na horu)- tvoření z přídavných jmen- (možnost) stupňování příslovcí- příslovce jako větný člen- české ekvivalenty přejatých příslovcí (např. infantilně apod.)(7) PŘEDLOŽKY:- určování, co je (a není) předložka: Střílí mimo. / Střelil mimo terč. apod.- jednoslabičné a víceslabičné předložky (vyhledávání v textu)- fráze (vymlouvat se na, souviset s atd.)- propojení předložky s pádem (např. na – 6. i 4. pád)- konverze s ostatními slovními druhy (na stole x na, tady to máš)- odchylky od větné stavby: rozpoznání kontaminace (souvisí to s tím / patří to k tomu à souvisí to k tomu)(8) SPOJKY:- souřadicí a podřadicí (rozlišování, která je která + vliv na stavbu věty: 1.H – 2. H x 1. H – 2. V)- posouzení funkce spojek (+ zařazení k poměru)(9) ČÁSTICE:- určování co v daném kontextu je/není částice- určení částic ve větě(10) CITOSLOVCE:- charakter citoslovcí: zvukomalebná, citoslovce s charakterem pokynu/výzvy atd.- citoslovce coby větný člen (podmět, předmět, přívlastek, citoslovce nahrazující sloveso coby přísudek)- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:1. KOMPETENCE K UČENÍ:- žák si může proces opakování řídit sám (k dispozici jsou výsledky testů)- žák konstruktivně pracuje s chybou (s pomocí učitele: zdůvodnění, uvědomění)- žák dokáže posoudit, do jaké míry zvládl jednotlivé okruhy (hodnotí svou znalost, výsledky) - sebereflexe 2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ- nácvik rozvržení činností (žák vyplňuje cvičení, která zvládne à motivační vliv)- aplikace vylučovací metody- volba vhodné strategie (otázky a úkoly koncipovány dle JPZ) – vybírá osvědčený postup řešení testu tohoto typu- na neúspěšné/chybné řešení dále navazuje formou práce s chybou, hledá důvod chyby atd.     
UUCZ-415195
Český jazyk>Český jazyk - gramatika>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>Testy a písemky>6.>7.>8.>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
38.00