Typ materiálu:
o Materiál se zaměřuje na slovní zásobu českého jazyka, konkrétně na archaismy, historismy a neologismy. Materiál obsahuje tři tabulky s 145 kartičkami slovíček. Dále obsahuje pracovní listy na téma historismy. Materiál je vhodný pro žáky druhého stupně ZŠ, v rámci opakování bych se materiály nebála použít ani na SŠ. Skvělé na opakování nebo vstup do učiva slovní zásoby.
Jak s materiálem pracovat:
o Tabulky č. 1: První část se zaměřuje na aktivní a pasivní slovní zásobu – která slova používáme často a která naopak skoro vůbec? Úkolem žáků bude do tabulky správně nalepit slovíčka podle toho, zdali náleží do aktivní či pasivní zásoby. Tabulku vytiskněte každému žákovi (nebo do dvojice). Dále žákům vytiskněte tabulku se slovíčky. Slovíčka si žáci vystříhají a do tabulky je nalepí na správné místo – cvičením žáci zjistí, že známe spoustu slov, ale využíváme jen některá z nich.
o Tabulky č. 2: Druhá tabulka se zaměřuje na archaismy v češtině. Tabulka č. 1 je rozdělena na dvě části (zelená a modrá) – slova archaická a slova, která používáme dneska. Úkolem žáků bude rozstříhat kartičky, utvořit správné dvojice (např. kabátec – kabát, škamna – školní lavice…) a nalepit je do tabulky vedle sebe.
o Pracovní list historismy: V dalším cvičení si žáci procvičí historismy. V první části si prohlédnou obrázky a přiřadí k nim správné slovo. Následně slova využijí ve větách (prokážou, že daná slova znají a jsou schopni je dát do kontextu). Na závěr mají za úkol určit, zdali je tvrzení o vybraném historismu pravdivé či nikoli.
o Pracovní list neologismy: Neologismy jsou žákům velice blízké. V pracovním listu mají za úkol napsat správné slovo tak, aby odpovídalo zadání.
o Tabulky č. 3: V závěrečném cvičení si žáci ověří, zdali dokážou rozlišit archaismy, historismy a neologismy. Tabulku zalaminujte a dejte ji žákům do dvojice. Dále jim dejte zalamované nastříhané kartičky se slovíčky. Úkolem je přiřadit slovíčko do správného sloupečku.
Cíl materiálu:
o Žáci se pomocí materiálu seznamují s různorodostí české slovní zásoby a prokazují schopnost rozlišovat archaismy, historismy a neologismy. Prokazují také schopnost určit, jaká slova používáme často a která nikoli.
Obsahuje správné odpovědi.