Žákovská korektura

Kategorie:
Počet stran:
4
Velikost: 1.19 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající:
Nahráno:
Naposledy upraveno:
23. 8. 2024
Sdílet:

Dlouho jsem přemýšlela a zkoušela různé varianty formativního hodnocení, které by vedly k lepší úrovni psaní textů po pravopisné stránce. Nakonec jsem si vytvořila vlastní systém hodnocení, při kterém se žáci obohacují navzájem od sebe a snaží se být co nejlepšími korektory a pomocníky. Psaní diktátů a jejich následná oprava či psaní svých vlastních textů na určité úrovni mi dává konečně smysl. Tato metoda nepatří rozhodně mezi nejrychlejší, žáci nebudou mít opravu hotovou za 5 ani 10 minut. Je nutné vyhradit celou 1 vyučovací hodinu. Jedině tak se žáci dokážou smysluplně vzdělávat sami od sebe, naslouchat si, diskutovat nad slovy a opravovat je se zdůvodněním a uvědoměním si správné pravopisné varianty pro další využití.

Technika tohoto hodnocení je zaměřená na práci s chybou. Vy, jakožto učitelé, sledujete po celou dobu průběh žákova pravopisu, ale i schopnost, která je spjatá s hledáním chyb ve dvou variantách. První se dotýká nalézání chyb v sešitech svých spolužáků, druhá se pojí s vyhledáváním chybně zapsaných slov ve svém textu, na které upozornil jiný spolužák. Upozornění na chybu neprobíhá podtržením chybně zapsaného slova ani jeho opravením, nýbrž zcela jiným způsobem. Jestliže žák (korektor) nachází v  sešitě spolužáka chybu, zaznačí na konec řádku, ve kterém se chyba nachází, tečku. V případě dvou chyb nakreslí dvě tečky apod. Práce se pak vrací autorovi, který se snaží chybu odhalit a opravit. Následuje 3. kolo, v němž se zapojuje další korektor. Podrobný popis obohacený o konkrétní příklady naleznete v souboru po jeho zakoupení. 

Tato technika není určená primárně k známkování. Cílem je, aby se dlouhodobě zlepšila úroveň pravopisného psaní a rozvíjela se schopnost hledání pravopisných chyb. Pokud byste chtěli přece jenom práci zhodnotit, měli byste zvážit tato 3 kritéria: 

  1. PRAVOPISNOU ČÁST
  2. SCHOPNOST HLEDÁNÍ CHYB
  3. KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI PŘI ZÁVĚREČNÉ KONTROLE

Vzdělávací materiál obsahuje:

  • podrobný popis techniky formativního hodnocení při psaném textu s příklady,
  • kartičku opravy se zdůvodněním,
  • korekturní kartičku.

Věřím, že se stane oprava pravopisných jevů mnohem oblíbenější a smysluplnější pro žáky i pro učitele. 

Další produkty od autora Tady bydlí úča

336917
Český jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Vzdělávací materiál pro 2. stupeň základní školy Co naleznete v materiálu? První část obsahuje 6 pracovních listů, kde
35.00 Kč
332742
Český jazyk
ZŠ – 2. STUPEŇ
Ostatní
Chcete, aby se žáci rozdělili do dvojic a zároveň si procvičili své znalosti, které postavy k sobě patří? Materiál
25.00 Kč
334843
Český jazyk - sloh
ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Vylosuj si QR kód, zaposlouchej se do skladby a začni tvořit. Maluj, stříhej, trhej, kresli, zkrátka ztvárňuj, co slyšíš
40.00 Kč
332718
Přírodověda
ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Venkovní učení - stezky, badatelská výuka, terénní výuka
Vzdělávací materiál obsahuje: průvodní list 12 karet s přírodovědnými vlastními fotografiemi arch papíru - tajenka
35.00 Kč
Žákovská korektura Žákovská korektura
Dlouho jsem přemýšlela a zkoušela různé varianty formativního hodnocení, které by vedly k lepší úrovni psaní textů po pravopisné stránce. Nakonec jsem si vytvořila vlastní systém hodnocení, při kterém se žáci obohacují navzájem od sebe a snaží se být co nejlepšími korektory a pomocníky. Psaní diktátů a jejich následná oprava či psaní svých vlastních textů na určité úrovni mi dává konečně smysl. Tato metoda nepatří rozhodně mezi nejrychlejší, žáci nebudou mít opravu hotovou za 5 ani 10 minut. Je nutné vyhradit celou 1 vyučovací hodinu. Jedině tak se žáci dokážou smysluplně vzdělávat sami od sebe, naslouchat si, diskutovat nad slovy a opravovat je se zdůvodněním a uvědoměním si správné pravopisné varianty pro další využití.Technika tohoto hodnocení je zaměřená na práci s chybou. Vy, jakožto učitelé, sledujete po celou dobu průběh žákova pravopisu, ale i schopnost, která je spjatá s hledáním chyb ve dvou variantách. První se dotýká nalézání chyb v sešitech svých spolužáků, druhá se pojí s vyhledáváním chybně zapsaných slov ve svém textu, na které upozornil jiný spolužák. Upozornění na chybu neprobíhá podtržením chybně zapsaného slova ani jeho opravením, nýbrž zcela jiným způsobem. Jestliže žák (korektor) nachází v  sešitě spolužáka chybu, zaznačí na konec řádku, ve kterém se chyba nachází, tečku. V případě dvou chyb nakreslí dvě tečky apod. Práce se pak vrací autorovi, který se snaží chybu odhalit a opravit. Následuje 3. kolo, v němž se zapojuje další korektor. Podrobný popis obohacený o konkrétní příklady naleznete v souboru po jeho zakoupení. Tato technika není určená primárně k známkování. Cílem je, aby se dlouhodobě zlepšila úroveň pravopisného psaní a rozvíjela se schopnost hledání pravopisných chyb. Pokud byste chtěli přece jenom práci zhodnotit, měli byste zvážit tato 3 kritéria: PRAVOPISNOU ČÁSTSCHOPNOST HLEDÁNÍ CHYBKOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI PŘI ZÁVĚREČNÉ KONTROLEVzdělávací materiál obsahuje:podrobný popis techniky formativního hodnocení při psaném textu s příklady,kartičku opravy se zdůvodněním,korekturní kartičku.Věřím, že se stane oprava pravopisných jevů mnohem oblíbenější a smysluplnější pro žáky i pro učitele. 
UUCZ-620115
Český jazyk>Český jazyk - gramatika>Ostatní>ZŠ – 2. STUPEŇ
35.00