Žákovská korektura

Kategorie:
Počet stran:
4
Velikost: 1.19 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Tady bydlí úča
Nahráno:
Naposledy upraveno:
23. 8. 2024
Sdílet:

Dlouho jsem přemýšlela a zkoušela různé varianty formativního hodnocení, které by vedly k lepší úrovni psaní textů po pravopisné stránce. Nakonec jsem si vytvořila vlastní systém hodnocení, při kterém se žáci obohacují navzájem od sebe a snaží se být co nejlepšími korektory a pomocníky. Psaní diktátů a jejich následná oprava či psaní svých vlastních textů na určité úrovni mi dává konečně smysl. Tato metoda nepatří rozhodně mezi nejrychlejší, žáci nebudou mít opravu hotovou za 5 ani 10 minut. Je nutné vyhradit celou 1 vyučovací hodinu. Jedině tak se žáci dokážou smysluplně vzdělávat sami od sebe, naslouchat si, diskutovat nad slovy a opravovat je se zdůvodněním a uvědoměním si správné pravopisné varianty pro další využití.

Technika tohoto hodnocení je zaměřená na práci s chybou. Vy, jakožto učitelé, sledujete po celou dobu průběh žákova pravopisu, ale i schopnost, která je spjatá s hledáním chyb ve dvou variantách. První se dotýká nalézání chyb v sešitech svých spolužáků, druhá se pojí s vyhledáváním chybně zapsaných slov ve svém textu, na které upozornil jiný spolužák. Upozornění na chybu neprobíhá podtržením chybně zapsaného slova ani jeho opravením, nýbrž zcela jiným způsobem. Jestliže žák (korektor) nachází v  sešitě spolužáka chybu, zaznačí na konec řádku, ve kterém se chyba nachází, tečku. V případě dvou chyb nakreslí dvě tečky apod. Práce se pak vrací autorovi, který se snaží chybu odhalit a opravit. Následuje 3. kolo, v němž se zapojuje další korektor. Podrobný popis obohacený o konkrétní příklady naleznete v souboru po jeho zakoupení. 

Tato technika není určená primárně k známkování. Cílem je, aby se dlouhodobě zlepšila úroveň pravopisného psaní a rozvíjela se schopnost hledání pravopisných chyb. Pokud byste chtěli přece jenom práci zhodnotit, měli byste zvážit tato 3 kritéria: 

  1. PRAVOPISNOU ČÁST
  2. SCHOPNOST HLEDÁNÍ CHYB
  3. KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI PŘI ZÁVĚREČNÉ KONTROLE

Vzdělávací materiál obsahuje:

  • podrobný popis techniky formativního hodnocení při psaném textu s příklady,
  • kartičku opravy se zdůvodněním,
  • korekturní kartičku.

Věřím, že se stane oprava pravopisných jevů mnohem oblíbenější a smysluplnější pro žáky i pro učitele. 

Další produkty od autora Tady bydlí úča

333479
Hudební výchova
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Napsal Dvořák operu Armidu nebo Armádu? Je cyklus Čtvero ročních dob napsaný pro klavír nebo housle? Pojďme společně
65.00 Kč
335788
Český jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Materiál obsahuje 27 kartiček s náměty novinových/časopiseckých článků, na kterých vystupuje fiktivní známá osobnost
35.00 Kč
332760
Nezařazené k předmětu
ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Kolíčkování
Tento vzdělávací materiál učí žáky sebereflexi. Díky semaforu si na konci hodiny, dne nebo týdne ověříte, zda děti učivu
40.00 Kč
703099
Český jazyk
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Vzdělávací materiál je uzpůsoben tak, aby korespondoval se zadáním na přijímacích testech na střední školy. Vždy je na
30.00 Kč
Žákovská korektura Žákovská korektura
Dlouho jsem přemýšlela a zkoušela různé varianty formativního hodnocení, které by vedly k lepší úrovni psaní textů po pravopisné stránce. Nakonec jsem si vytvořila vlastní systém hodnocení, při kterém se žáci obohacují navzájem od sebe a snaží se být co nejlepšími korektory a pomocníky. Psaní diktátů a jejich následná oprava či psaní svých vlastních textů na určité úrovni mi dává konečně smysl. Tato metoda nepatří rozhodně mezi nejrychlejší, žáci nebudou mít opravu hotovou za 5 ani 10 minut. Je nutné vyhradit celou 1 vyučovací hodinu. Jedině tak se žáci dokážou smysluplně vzdělávat sami od sebe, naslouchat si, diskutovat nad slovy a opravovat je se zdůvodněním a uvědoměním si správné pravopisné varianty pro další využití.Technika tohoto hodnocení je zaměřená na práci s chybou. Vy, jakožto učitelé, sledujete po celou dobu průběh žákova pravopisu, ale i schopnost, která je spjatá s hledáním chyb ve dvou variantách. První se dotýká nalézání chyb v sešitech svých spolužáků, druhá se pojí s vyhledáváním chybně zapsaných slov ve svém textu, na které upozornil jiný spolužák. Upozornění na chybu neprobíhá podtržením chybně zapsaného slova ani jeho opravením, nýbrž zcela jiným způsobem. Jestliže žák (korektor) nachází v  sešitě spolužáka chybu, zaznačí na konec řádku, ve kterém se chyba nachází, tečku. V případě dvou chyb nakreslí dvě tečky apod. Práce se pak vrací autorovi, který se snaží chybu odhalit a opravit. Následuje 3. kolo, v němž se zapojuje další korektor. Podrobný popis obohacený o konkrétní příklady naleznete v souboru po jeho zakoupení. Tato technika není určená primárně k známkování. Cílem je, aby se dlouhodobě zlepšila úroveň pravopisného psaní a rozvíjela se schopnost hledání pravopisných chyb. Pokud byste chtěli přece jenom práci zhodnotit, měli byste zvážit tato 3 kritéria: PRAVOPISNOU ČÁSTSCHOPNOST HLEDÁNÍ CHYBKOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI PŘI ZÁVĚREČNÉ KONTROLEVzdělávací materiál obsahuje:podrobný popis techniky formativního hodnocení při psaném textu s příklady,kartičku opravy se zdůvodněním,korekturní kartičku.Věřím, že se stane oprava pravopisných jevů mnohem oblíbenější a smysluplnější pro žáky i pro učitele. 
UUCZ-620115
Český jazyk>Český jazyk - gramatika>Ostatní>ZŠ – 2. STUPEŇ
35.00