Starověký Egypt (Stará říše)

Předmět:
Počet stran:
8
Velikost: 1.94 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
19. 12. 2024
Sdílet:

Pro koho: šestá třída

Styl práce: samostatná, skupinová

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

Pomůcky: papíry, psací potřeby, pastelky/fixy, nůžky, lepidlo

 

Výukový materiál provede žáky obdobím Staré říše. Materiál se skládá ze souboru aktivit pro celou vyučovací hodinu, pracovní list může sloužit jako zápis. Činnosti ve výukové jednotce jsou pojaty interaktivně (pohybová hra, poslech s porozuměním, diskuze, živý obraz, výtvarné činnosti).

 

Metodický postup:

  • ÚVODNÍ HRA: žáci se rozdělí na dvě poloviny ztvárňující obyvatele Horního Egypta a Dolního Egypta, získají základní informace a skupiny se navzájem představí. Pedagog: „Vládce Horního Egypta se rozhodl podmanit si celou délku řeky Nilu. Dolnoegypťané jsou ve značné nevýhodě, jak dlouho vydrží náporu agrese vzdorovat?” Žáci hrají hru. Zástupce Horního Egypta (faraon, drží v ruce nebo má připnuté na oblečení odznaky faraonovy moci) vydá povel: „Dolní Egypte, Dolní Egypte, nevzdoruj a podmaň se!”. Žáci utíkají proti sobě, družstvo Horního Egypta se je snaží pochytat, družstvo Dolního Egypta proklouznout. Opakujeme, dokud nejsou všichni z Dolního Egypta pochytáni, poté jsou dva státy spojeny v jednu starověkou říši. Následuje diskuze na téma: Jak probíhalo spojení Egypta? Mírovou cestou, nebo válečnou? Připomeneme, že starověký Egypt vznikl asi kolem roku 3 100 př. n. l. a zanikl roku 30. př. n. l., což je dlouhá doba. Proto tohle období dále dělíme na Starou říši a Novou říši. Dnes se budeme zabývat dobou Staré říše. Můžeme poukázat na fakt, že starověký Egypt trval 3 000 let, jak dlouhá je existence našeho státu?
  • ŽIVÝ OBRAZ: pedagog vypráví příběh, žáci si ho vyslechnou, rozdělí se do dvou skupin a připraví si živý obraz na téma stavba pyramidy.
  • PRACOVNÍ LIST: žáci (samostatně) vyplňují první část pracovního listu (dosud získané informace, labyrint, kresba sfingy).
  • PYRAMIDY V GÍZE: žáci z pracovního listu získají informaci týkající se pyramid v Gíze. Na čistý papír znázorní starověký život (vlepí tři pyramidy, sfingu, dokreslí cesty, lidi, zvířata, podle jejich představ). Následně pak každý samostatně vlepí do svého pracovního listu reálné fotografie pyramid a sfingy.

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

616881
Dějepis
9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: devátá třída Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, dramatizace Typ materiálu: vzdělávací materiál pro
40.00 Kč
443826
Český jazyk
4., 5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Písničky, básničky
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro první a druhý stupeň ZŠ Materiál rozvíjí kompetence: kompetence k řešení problémů
37.00 Kč
628377
Dějepis
7., ZŠ – 2. STUPEŇ
Ostatní
Pro koho: sedmá třída Styl práce: samostatná práce, skupinová práce Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň
40.00 Kč
604453
Dějepis
6., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: šestá třída, první ročník osmiletého gymnázia Styl práce: samostatná, ve skupinách Typ materiálu: vzdělávací
45.00 Kč
Starověký Egypt (Stará říše) Starověký Egypt (Stará říše)
Pro koho: šestá třídaStyl práce: samostatná, skupinováTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠPomůcky: papíry, psací potřeby, pastelky/fixy, nůžky, lepidlo Výukový materiál provede žáky obdobím Staré říše. Materiál se skládá ze souboru aktivit pro celou vyučovací hodinu, pracovní list může sloužit jako zápis. Činnosti ve výukové jednotce jsou pojaty interaktivně (pohybová hra, poslech s porozuměním, diskuze, živý obraz, výtvarné činnosti). Metodický postup:ÚVODNÍ HRA: žáci se rozdělí na dvě poloviny ztvárňující obyvatele Horního Egypta a Dolního Egypta, získají základní informace a skupiny se navzájem představí. Pedagog: „Vládce Horního Egypta se rozhodl podmanit si celou délku řeky Nilu. Dolnoegypťané jsou ve značné nevýhodě, jak dlouho vydrží náporu agrese vzdorovat?” Žáci hrají hru. Zástupce Horního Egypta (faraon, drží v ruce nebo má připnuté na oblečení odznaky faraonovy moci) vydá povel: „Dolní Egypte, Dolní Egypte, nevzdoruj a podmaň se!”. Žáci utíkají proti sobě, družstvo Horního Egypta se je snaží pochytat, družstvo Dolního Egypta proklouznout. Opakujeme, dokud nejsou všichni z Dolního Egypta pochytáni, poté jsou dva státy spojeny v jednu starověkou říši. Následuje diskuze na téma: Jak probíhalo spojení Egypta? Mírovou cestou, nebo válečnou? Připomeneme, že starověký Egypt vznikl asi kolem roku 3 100 př. n. l. a zanikl roku 30. př. n. l., což je dlouhá doba. Proto tohle období dále dělíme na Starou říši a Novou říši. Dnes se budeme zabývat dobou Staré říše. Můžeme poukázat na fakt, že starověký Egypt trval 3 000 let, jak dlouhá je existence našeho státu?ŽIVÝ OBRAZ: pedagog vypráví příběh, žáci si ho vyslechnou, rozdělí se do dvou skupin a připraví si živý obraz na téma stavba pyramidy.PRACOVNÍ LIST: žáci (samostatně) vyplňují první část pracovního listu (dosud získané informace, labyrint, kresba sfingy).PYRAMIDY V GÍZE: žáci z pracovního listu získají informaci týkající se pyramid v Gíze. Na čistý papír znázorní starověký život (vlepí tři pyramidy, sfingu, dokreslí cesty, lidi, zvířata, podle jejich představ). Následně pak každý samostatně vlepí do svého pracovního listu reálné fotografie pyramid a sfingy.
UUCZ-719009
Dějepis>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>Ostatní>6.>ZŠ – 2. STUPEŇ
45.00