Materiál se zaměřuje na zábavnou a aktivní práci s řeckou mytologií. Skládá se ze tří částí: první část je tvořena deseti kartičkami s popisem vybrané řecké mytologické bytosti a s jejím obrázkem (pro učitele přikládám také název bytosti). Jedná se o tyto bytosti: Kentaur, Kyklop, Kerberos, Minotaur, Medúsa, Charón, Atlás, Týfón, Pegas a Harpyje.
Druhá část materiálu je tvořena pexesem s 40 poli (20 dvojiček), které se zaměřuje na procvičování řecké mytologie (božstva, příšer, ustálených slovních spojení, bájí).
Třetí část materiálu je tvořena myšlenkovou mapou (pavoukem), který slouží studentům k zápisu nejznámějších řeckých bohů.
Práce s kartičkami: Kartičky a obrázky si vytiskněte, zalaminujte a nastříhejte. V hodině dejte žákům ve dvojici (nebo trojici – záleží, kolik máte ve třídě žáků) jeden obrázek s mytologickou bytostí. Žáci si obrázek prohlédnou. Po třídě následně rozmístěte kartičky s texty, v nichž jsou bytosti popsány. Úkolem žáků je podle obrázku najít správný text. Jakmile mají žáci správné dvojice, snaží se zjistit jméno bytosti – s pomocí učitele, internetu, knihy, vlastních znalostí… Jakmile mají všichni žáci hotovo, každá dvojice předstoupí před třídu, svou mytologickou postavu představí a ostatní hádají, o jakou postavu se jedná. Snažila jsem se vybrat takové bytosti, které jsou známé (odzkoušeno úspěšně v hodině). Žáci si jména mytologických bytostí zapíší + utvoří malý zápis o charakteru postavy. Práce zabere alespoň 30 minut – záleží na rychlosti žáků a jejich znalostech 😊. Kartičky s obrázky si následně vysbíráte a využijete v dalších hodinách. Můžete je využít jak v literatuře (využila jsem já), tak i v dějepisu (spíš pro ZŠ).
Práce s pexesem – pexeso představuje zopakování řecké mytologie. Vyskytují se zde řečtí bohové, bytosti nebo ustálená slovní spojení (předpokládá se jejich znalost, jako je např. sisyfovská práce nebo Achillova pata). Pexeso budou žáci hrát ve dvojici – proto si jej zalaminujte a nastříhejte v několika kusech. Jakmile bude pexeso dohráno, žáci zapisují na tabuli správné dvojice.
Práce s pavoukem – žáci si do pavouka zapisují správná jména řeckých bohů – nejprve bych je nechala samotné hádat, zdali některá jména znají. Poté bych dala prostor internetu nebo práci s knihou (libovolnou). Pavouk je přepsán také na tabuli nebo prezentaci.
Určeno jak pro mladší žáky (2. stupeň ZŠ, tak i pro starší SŠ). Možno využít v hodinách literatury i dějepisu. :)
Možnost barevné i černobílé verze. :)