Číselný had - pořadí početních operací - závorky- gradované - celá čísla

Předmět:
Ročník:
6., 7., 8.
Kategorie:
Počet stran:
17
Velikost: 2.43 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Kateřina Šiková
Nahráno:
Naposledy upraveno:
2. 12. 2025
Sdílet:

Číselný had procvičí pořadí operací s celými čísly (závorky, násobení, dělení, sčítání/odčítání) na 8 obtížnostech. Ideální pro samostatnou práci a rychlou zpětnou vazbu. 

Obsah

  • celkem 80 příkladů, které na sebe jako had navazují.
  • Obtížnost se zvyšuje od jednoduchých operací s jednou závorkou (obtížnost 1–2) až po tříúrovňové vnoření { [ ( ) ] } (obtížnost 4–8), kde se postupně zvyšuje náročnost aritmetických operací uvnitř závorek.
  • 1. obtížnost: Příklad: 2+(−10+7)⋅(−4) nebo −11⋅(−3)−(10−2)
  • 2. obtížnost: 3+4⋅(2−5⋅1)+20 (zde je nutné nejdříve vynásobit 5⋅1 uvnitř závorky).
  • 3. obtížnost: 15+2⋅[(−5−1)+1] nebo −1⋅[(−20+1)⋅(−5)+5]
  • 4. obtížnost: −2⋅{−20:(−2)−[4⋅(2−5)−3]}
  • 5. obtížnost: 12−{5⋅[10−(2⋅5+4)]} nebo 11⋅{10−[4⋅(2−5)+5]}.
  • 6. obtížnost: −216:{2⋅[10−(3⋅5−1)]}
  • 7. obtížnost:. -50 : {-2 · [10 - (-4 : 2) - 7]} nebo 8 - [(-2 + 5) · (5 - 10 : 2) - 10]
  • 8. obtížnost: 12⋅{[5⋅(1−3)]−[20:(2−6)]−4}
  • řešení pro učitele s krátkým mezivýpočtem a výsledkem, vyznačeno červeně.
  • Rozložení s prostorem pro řešení – za každým příkladem je ponechán vyhrazený prostor určený pro zapsání postupu a výsledku.
  • Rozložení bez prostoru pro řešení (jednotlivé obtížnosti na samostatných stranách) – každá obtížnost je rozkopírovaná a přehledně umístěná na samostatné stránce formátu A4.
  • Rozložení bez prostoru pro řešení (všechny obtížnosti pohromadě) – všechny úrovně obtížnosti jsou zhuštěny do jednoho zadání na formátu A4 s mírným přesahem.

Způsob práce

  • Doporučuji žákům předem říci, kterým příkladem mají začít - snadněji se pak učiteli hledá chyba, protože jako učitel vím, jak na sebe příklady navazují.
  • Principem je, že po spočítání jednoho příkladu je jeho výsledek začátkem druhého. Např. vyjde-li mi u 10 - 5 : 5 + 2 = 11; vím, že následující příklad musí začínat číslem 11, tedy pokračuji úlohou na začátku s číslem 11, tedy: (11 - 2) : 3 + 5 = ... atd.
  • Žáci pracují samostatně, dle vlastního tempa a mají okamžitou kontrolu. Pokud nenajdou navazující příklad = někde udělali chybu. Někdo spočítá vše, někdo jen polovinu.
  • Cvičení končí zacyklením příkladů, když žák začne opětovně procházet ve stejném pořadí zadané úlohy.

 

Další produkty od autora Kateřina Šiková

307219
Matematika
5., 6., 7.
Ostatní
Žáci mezi sebou soutěží. Pro postup po hracím poli je potřeba správných výpočtů. Ke kontrole učitel může žákům
34.00 Kč
739405
Matematika
Ostatní
Samokontrolovací karty zaměřené na řešení úloh s komplexními čísly. Umožněte žákům procvičovat učivo různých obtížností
39.00 Kč
397819
Matematika
4., 5., 6.
Pracovní listy
Zvládají žáci písemné sčítání a odčítání víceciferných čísel? Posuňte úroveň obtížnosti o trochu výš. Žáci do šedě
25.00 Kč
708878
Matematika
Pracovní listy
Pomozte žákům pochopit, proč začít investovat co nejdříve! Díky praktickým příkladům a snadným výpočtům se naučí, jak i
55.00 Kč
Číselný had - pořadí početních operací - závorky- gradované - celá čísla Číselný had - pořadí početních operací - závorky- gradované - celá čísla
Číselný had procvičí pořadí operací s celými čísly (závorky, násobení, dělení, sčítání/odčítání) na 8 obtížnostech. Ideální pro samostatnou práci a rychlou zpětnou vazbu. Obsahcelkem 80 příkladů, které na sebe jako had navazují.Obtížnost se zvyšuje od jednoduchých operací s jednou závorkou (obtížnost 1–2) až po tříúrovňové vnoření { [ ( ) ] } (obtížnost 4–8), kde se postupně zvyšuje náročnost aritmetických operací uvnitř závorek.1. obtížnost: Příklad: 2+(−10+7)⋅(−4) nebo −11⋅(−3)−(10−2)2. obtížnost: 3+4⋅(2−5⋅1)+20 (zde je nutné nejdříve vynásobit 5⋅1 uvnitř závorky).3. obtížnost: 15+2⋅[(−5−1)+1] nebo −1⋅[(−20+1)⋅(−5)+5]4. obtížnost: −2⋅{−20:(−2)−[4⋅(2−5)−3]}5. obtížnost: 12−{5⋅[10−(2⋅5+4)]} nebo 11⋅{10−[4⋅(2−5)+5]}.6. obtížnost: −216:{2⋅[10−(3⋅5−1)]}7. obtížnost:. -50 : {-2 · [10 - (-4 : 2) - 7]} nebo 8 - [(-2 + 5) · (5 - 10 : 2) - 10]8. obtížnost: 12⋅{[5⋅(1−3)]−[20:(2−6)]−4}řešení pro učitele s krátkým mezivýpočtem a výsledkem, vyznačeno červeně.Rozložení s prostorem pro řešení – za každým příkladem je ponechán vyhrazený prostor určený pro zapsání postupu a výsledku.Rozložení bez prostoru pro řešení (jednotlivé obtížnosti na samostatných stranách) – každá obtížnost je rozkopírovaná a přehledně umístěná na samostatné stránce formátu A4.Rozložení bez prostoru pro řešení (všechny obtížnosti pohromadě) – všechny úrovně obtížnosti jsou zhuštěny do jednoho zadání na formátu A4 s mírným přesahem.Způsob práceDoporučuji žákům předem říci, kterým příkladem mají začít - snadněji se pak učiteli hledá chyba, protože jako učitel vím, jak na sebe příklady navazují.Principem je, že po spočítání jednoho příkladu je jeho výsledek začátkem druhého. Např. vyjde-li mi u 10 - 5 : 5 + 2 = 11; vím, že následující příklad musí začínat číslem 11, tedy pokračuji úlohou na začátku s číslem 11, tedy: (11 - 2) : 3 + 5 = ... atd.Žáci pracují samostatně, dle vlastního tempa a mají okamžitou kontrolu. Pokud nenajdou navazující příklad = někde udělali chybu. Někdo spočítá vše, někdo jen polovinu.Cvičení končí zacyklením příkladů, když žák začne opětovně procházet ve stejném pořadí zadané úlohy. 
UUCZ-1050400
Matematika>Pracovní listy>6.>7.>8.
44.00