Číselný had procvičí pořadí operací s celými čísly (závorky, násobení, dělení, sčítání/odčítání) na 8 obtížnostech. Ideální pro samostatnou práci a rychlou zpětnou vazbu.
Obsah
- celkem 80 příkladů, které na sebe jako had navazují.
- Obtížnost se zvyšuje od jednoduchých operací s jednou závorkou (obtížnost 1–2) až po tříúrovňové vnoření { [ ( ) ] } (obtížnost 4–8), kde se postupně zvyšuje náročnost aritmetických operací uvnitř závorek.
- 1. obtížnost: Příklad: 2+(−10+7)⋅(−4) nebo −11⋅(−3)−(10−2)
- 2. obtížnost: 3+4⋅(2−5⋅1)+20 (zde je nutné nejdříve vynásobit 5⋅1 uvnitř závorky).
- 3. obtížnost: 15+2⋅[(−5−1)+1] nebo −1⋅[(−20+1)⋅(−5)+5]
- 4. obtížnost: −2⋅{−20:(−2)−[4⋅(2−5)−3]}
- 5. obtížnost: 12−{5⋅[10−(2⋅5+4)]} nebo 11⋅{10−[4⋅(2−5)+5]}.
- 6. obtížnost: −216:{2⋅[10−(3⋅5−1)]}
- 7. obtížnost:. -50 : {-2 · [10 - (-4 : 2) - 7]} nebo 8 - [(-2 + 5) · (5 - 10 : 2) - 10]
- 8. obtížnost: 12⋅{[5⋅(1−3)]−[20:(2−6)]−4}
- řešení pro učitele s krátkým mezivýpočtem a výsledkem, vyznačeno červeně.
- Rozložení s prostorem pro řešení – za každým příkladem je ponechán vyhrazený prostor určený pro zapsání postupu a výsledku.
- Rozložení bez prostoru pro řešení (jednotlivé obtížnosti na samostatných stranách) – každá obtížnost je rozkopírovaná a přehledně umístěná na samostatné stránce formátu A4.
- Rozložení bez prostoru pro řešení (všechny obtížnosti pohromadě) – všechny úrovně obtížnosti jsou zhuštěny do jednoho zadání na formátu A4 s mírným přesahem.
Způsob práce
- Doporučuji žákům předem říci, kterým příkladem mají začít - snadněji se pak učiteli hledá chyba, protože jako učitel vím, jak na sebe příklady navazují.
- Principem je, že po spočítání jednoho příkladu je jeho výsledek začátkem druhého. Např. vyjde-li mi u 10 - 5 : 5 + 2 = 11; vím, že následující příklad musí začínat číslem 11, tedy pokračuji úlohou na začátku s číslem 11, tedy: (11 - 2) : 3 + 5 = ... atd.
- Žáci pracují samostatně, dle vlastního tempa a mají okamžitou kontrolu. Pokud nenajdou navazující příklad = někde udělali chybu. Někdo spočítá vše, někdo jen polovinu.
- Cvičení končí zacyklením příkladů, když žák začne opětovně procházet ve stejném pořadí zadané úlohy.







