Cvičíme finanční gramotnost: Tři sady aktivit

Ročník:
Počet stran:
26
Velikost: 7.58 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Radka ze Základky
Nahráno:
Naposledy upraveno:
27. 5. 2025
Sdílet:

Tento výukový materiál slouží jako vstup do tématu finanční gramotnosti pro žáky 1. stupně ZŠ.

Zábavnou a hravou formou učí žáky základním dovednostem, jako je hospodaření s penězi, stanovování priorit, plánování rozpočtu a rozhodování. Žáci se učí přemýšlet o tom, za co a proč utrácet, co si mohou dovolit, jaké mají možnosti výdělku a proč je důležité spořit.

Co se žáci naučí:

  • rozlišovat mezi potřebami a přáními,
  • plánovat výdaje podle dostupných prostředků,
  • chápat význam spoření,
  • rozhodovat se podle priorit,
  • pracovat s reálnými životními situacemi,
  • argumentovat, přemýšlet a sdílet své názory.

Materiál je rozdělen do tří tematických sad. Každá z nich je samostatná a využitelná podle potřeb učitele.

Každá sada obsahuje prázdné karty k doplnění podle potřeb učitele.

SADA 1 – Potřeby vs. přání

Žáci pracují s kartičkami, na kterých jsou různé věci nebo služby (např. jídlo, mobil, kniha, tablet, oblečení). Jejich úkolem je rozlišit, co skutečně potřebují a co je pouze jejich přání. Aktivita podporuje diskusi, zamyšlení a orientaci v osobních prioritách.

SADA 2 – Spořím si na sen

Součástí sady jsou:

  • 12 kartiček „Snové cíle“ (např. trampolína, kolo, výlet, stavebnice LEGO) – každý cíl má uvedenou cenu,
  • 12 kartiček „Výdělky“ – představují způsoby, jak si dítě mohlo „vydělat“ (např. pomoc doma, dárek od babičky, jít na nákup,...).
  • Pracovní list – žáci si do něj zapisují své zvolené přání, sečtou výdělky za týden a zjistí, zda jim částka stačí, případně kolik jim ještě chybí a za jak dlouho svého snu dosáhnou.

Téma učí děti plánovat, spořit a hledat cesty k dosažení cíle.

SADA 3 – Týdenní rozpočet

Tato sada obsahuje:

  • Sadu účtenek s různými nutnými (např. lístek na autobus, svačina) a volitelnými výdaji (např. zmrzlina, brambůrky, časopis),
  • učitel zadá žákům konkrétní částku kapesného (např. 500 Kč) a jejich úkolem je vybrat z účtenek výdaje na celý týden tak, aby se do rozpočtu vešli, případně spočítat, kolik jim zbude,
  • 16 volitelných otázek/inspirací pro učitele, které rozvíjí aktivitu dál – lze je využít k ústní diskuzi, písemnému zpracování nebo práci ve skupinách.

Cílem je naučit děti přemýšlet nad tím, za co utrácejí, co skutečně potřebují, co mohou oželet a jak hospodařit s omezenou částkou.

Další produkty od autora Radka ze Základky

701524
Anglický jazyk
3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Tento výukový materiál je navržen pro hodiny anglického jazyka a je primárně určen pro žáky 3. - 5. třídy. Zaměřuje se
30.00 Kč
870940
Přírodověda
5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Didaktické hry
Tento výukový materiál je určen především pro žáky 5. ročníku základní školy k opakování a upevnění učiva o lidském těle
32.00 Kč
800086
Český jazyk - čtení
3., 4., 5., 6., 7.
Ostatní
Tento materiál nabízí sadu 54 otázek, které pomáhají žákům přemýšlet o příběhu a jeho prvcích. Otázky jsou rozděleny do
39.00 Kč
898268
Matematika
2., 3.
Pracovní listy
Ve škole malých čarodějů a čarodějek se každý den míchají lektvary, kouzlí, létá na košťatech – a taky se počítá! Čekají
33.00 Kč
Cvičíme finanční gramotnost: Tři sady aktivit Cvičíme finanční gramotnost: Tři sady aktivit
Tento výukový materiál slouží jako vstup do tématu finanční gramotnosti pro žáky 1. stupně ZŠ.Zábavnou a hravou formou učí žáky základním dovednostem, jako je hospodaření s penězi, stanovování priorit, plánování rozpočtu a rozhodování. Žáci se učí přemýšlet o tom, za co a proč utrácet, co si mohou dovolit, jaké mají možnosti výdělku a proč je důležité spořit.Co se žáci naučí:rozlišovat mezi potřebami a přáními,plánovat výdaje podle dostupných prostředků,chápat význam spoření,rozhodovat se podle priorit,pracovat s reálnými životními situacemi,argumentovat, přemýšlet a sdílet své názory.Materiál je rozdělen do tří tematických sad. Každá z nich je samostatná a využitelná podle potřeb učitele.Každá sada obsahuje prázdné karty k doplnění podle potřeb učitele.SADA 1 – Potřeby vs. přáníŽáci pracují s kartičkami, na kterých jsou různé věci nebo služby (např. jídlo, mobil, kniha, tablet, oblečení). Jejich úkolem je rozlišit, co skutečně potřebují a co je pouze jejich přání. Aktivita podporuje diskusi, zamyšlení a orientaci v osobních prioritách.SADA 2 – Spořím si na senSoučástí sady jsou:12 kartiček „Snové cíle“ (např. trampolína, kolo, výlet, stavebnice LEGO) – každý cíl má uvedenou cenu,12 kartiček „Výdělky“ – představují způsoby, jak si dítě mohlo „vydělat“ (např. pomoc doma, dárek od babičky, jít na nákup,...).Pracovní list – žáci si do něj zapisují své zvolené přání, sečtou výdělky za týden a zjistí, zda jim částka stačí, případně kolik jim ještě chybí a za jak dlouho svého snu dosáhnou.Téma učí děti plánovat, spořit a hledat cesty k dosažení cíle.SADA 3 – Týdenní rozpočetTato sada obsahuje:Sadu účtenek s různými nutnými (např. lístek na autobus, svačina) a volitelnými výdaji (např. zmrzlina, brambůrky, časopis),učitel zadá žákům konkrétní částku kapesného (např. 500 Kč) a jejich úkolem je vybrat z účtenek výdaje na celý týden tak, aby se do rozpočtu vešli, případně spočítat, kolik jim zbude,16 volitelných otázek/inspirací pro učitele, které rozvíjí aktivitu dál – lze je využít k ústní diskuzi, písemnému zpracování nebo práci ve skupinách.Cílem je naučit děti přemýšlet nad tím, za co utrácejí, co skutečně potřebují, co mohou oželet a jak hospodařit s omezenou částkou.
UUCZ-879860
Matematika>Nezařazené k předmětu>Didaktické hry>Pracovní listy>Ostatní>3.>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ>💰Finanční gramotnost
38.00