Tento výukový materiál slouží jako vstup do tématu finanční gramotnosti pro žáky 1. stupně ZŠ.
Zábavnou a hravou formou učí žáky základním dovednostem, jako je hospodaření s penězi, stanovování priorit, plánování rozpočtu a rozhodování. Žáci se učí přemýšlet o tom, za co a proč utrácet, co si mohou dovolit, jaké mají možnosti výdělku a proč je důležité spořit.
Co se žáci naučí:
- rozlišovat mezi potřebami a přáními,
- plánovat výdaje podle dostupných prostředků,
- chápat význam spoření,
- rozhodovat se podle priorit,
- pracovat s reálnými životními situacemi,
- argumentovat, přemýšlet a sdílet své názory.
Materiál je rozdělen do tří tematických sad. Každá z nich je samostatná a využitelná podle potřeb učitele.
Každá sada obsahuje prázdné karty k doplnění podle potřeb učitele.
SADA 1 – Potřeby vs. přání
Žáci pracují s kartičkami, na kterých jsou různé věci nebo služby (např. jídlo, mobil, kniha, tablet, oblečení). Jejich úkolem je rozlišit, co skutečně potřebují a co je pouze jejich přání. Aktivita podporuje diskusi, zamyšlení a orientaci v osobních prioritách.
SADA 2 – Spořím si na sen
Součástí sady jsou:
- 12 kartiček „Snové cíle“ (např. trampolína, kolo, výlet, stavebnice LEGO) – každý cíl má uvedenou cenu,
- 12 kartiček „Výdělky“ – představují způsoby, jak si dítě mohlo „vydělat“ (např. pomoc doma, dárek od babičky, jít na nákup,...).
- Pracovní list – žáci si do něj zapisují své zvolené přání, sečtou výdělky za týden a zjistí, zda jim částka stačí, případně kolik jim ještě chybí a za jak dlouho svého snu dosáhnou.
Téma učí děti plánovat, spořit a hledat cesty k dosažení cíle.
SADA 3 – Týdenní rozpočet
Tato sada obsahuje:
- Sadu účtenek s různými nutnými (např. lístek na autobus, svačina) a volitelnými výdaji (např. zmrzlina, brambůrky, časopis),
- učitel zadá žákům konkrétní částku kapesného (např. 500 Kč) a jejich úkolem je vybrat z účtenek výdaje na celý týden tak, aby se do rozpočtu vešli, případně spočítat, kolik jim zbude,
- 16 volitelných otázek/inspirací pro učitele, které rozvíjí aktivitu dál – lze je využít k ústní diskuzi, písemnému zpracování nebo práci ve skupinách.
Cílem je naučit děti přemýšlet nad tím, za co utrácejí, co skutečně potřebují, co mohou oželet a jak hospodařit s omezenou částkou.