Snažím se žákům přiblížit jednotkovou kružnici. Kde se berou tabulkové goniometrické hodnoty v tabulkách, proč jsou některé hodnoty shodné pro různé úhly. Vytvořené PL mají žákům pomoci k samostatnému zjišťování a výpočtům.
Pomůcky
- kružítko,
- úhloměr,
- 3 barevné papíry, stačí malé kousky,
Obsah
- zjištění hodnot sin a cos úhlů z jednotkové kružnice pomocí vystřižených trojúhelníků z papíru,
- zobecnění, na kterých osách čteme hodnoty sin a cos,
- doplnění radiánů ke stupňům na jednotkové kružnici (pohyb po jednotkové kružnici) pomocí dělení obvodu kruhu (2π),
- kladné/záporné kvadranty hodnot funkcí sinus a cosinus,
- shrnutí do tabulky hodnot goniometrických funkcí,
- jednotková kružnice na zaznamenání stupňů a radiánů současně,
- v řešení pro učitele jsou mé poznámky a postřehy, samozřejmě nemusíte využít.
Způsob práce
- Moje fantazie je, že prvních 30° udělám s žáky od začátku do konce společně, a podporuji žáky v tom, aby zbylé úhly již doodvodili samostatně. Dále mezi žáky procházím a případně radím. Po zjištění hodnot na osách souřadnic, např. pro stupně: 30°, 150°, 210°, 330° provedeme společnou kontrolu.
- Dále nechám žáky samostatně pracovat pro velikosti úhlů: 45°, 135°, 225°, 315° a zase společně zkontrolujeme.