Materiál navazuje na PL: https://1url.cz/O1MpN
Obsah:
- 36 karet s úkoly ve formě zlomků, větších i menších než 1,
- 36 karet s úkoly ve formě desetinných čísel, větších i menších než 1,
- 18 karet s úkoly obsahujícími smíšená čísla a čísla větší než 1, s výsledky ve dvou jednotkách.
Tisk:
- Pro správný tisk řešení na zadní stranu, při tisku otočte list po delší straně.
- Požadovaná jednotka výsledku je uvedena na spodní straně každé karty.
- Pro lepší organizaci doporučuji každou skupinu karet: zlomky, desetinná čísla a obtížnější úlohy, vytisknout na odlišný barevný papír. Tím získáte následně lepší přehled, které karty předložit žákům.
Návrh aktivit:
- návrh:
Kartičky vytiskněte na různě barevné papíry, kde každá barva reprezentuje jiný typ matematických úloh. A řekněte žákům, která barva kartiček obsahuje jaký typ úloh. Poté kartičky rozmístěte na lavicích/místech po třídě, přičemž jednotlivé řady lavic obsahují kartičky stejné barvy.
Žáci se pohybují po třídě, do sešitu si zapisují jak zadání, tak postup a výsledek. Žáci mají za úkol správně spočítat 4/5/6, dle Vás, po sobě jdoucích karet stejné barvy. Pokud to zvládnou správně, mohou pokračovat na další barevnou sadu kartiček. Pokud se žák dostane k chybnému výsledku, je povinností zjistit, kde udělal chybu. Pokud to sám nezvládne, může se obrátit na učitele. Tímto postupem projdou žáci všechny tři typy úloh, zatímco učitel si udržuje přehled o tom, kde se který žák může zaseknout, a může jim poskytnout potřebnou podporu.
2. návrh:
Aktivita je podobná předchozímu scénáři, avšak s jemnými změnami, které zahrnují rozložení kartiček přímo před tabulí. Každý žák si na začátku vezme jednu kartičku jedné barvy a začne ji na svém místě řešit. Pokud má správnou odpověď, může si vzít další kartičku téže barvy. Žák pokračuje v řešení, dokud není schopen spočítat správně 4/5/6, dle Vás, po sobě jdoucích karet stejné barvy. Teprve poté se může přesunout k další barvě kartiček a pokračovat v procesu. Tímto způsobem je žákům poskytnuta možnost postupovat vlastním tempem a Vás to nestojí hromady kopírování.
- Když už karty jednou máte nakopírované a třeba zalaminované, můžete je využít jako “zahřívačku” na začátku hodiny,
- věřím, že potrápí i studenty z jiných ročníků, kteří to jistě zapomněli, ale k řešením slovních úloh se jim to hodí,
- jako zadání desetiminutovky bez nutnosti tisknutí zadání.