Žák má spočítat objem tělesa, zamyslí se nad vzorečkem a zpravidla vynásobí všechna dostupná čísla. Tento materiál proto zaměřuji na postup výpočtu objemu jako podstava krát výška.
upozornění: slovní úlohy obsahují převody jednotek obsahu, délky a vyjadřování neznáme ze vzorce.
Obsah
- připomenutí výpočtu obsahu na 8 rovinných útvarech,
- 12 těles se zadanými rozměry pro výpočet objemu jako podstava · výška,
- stejných 12 těles se zadanými obecnými rozměry - žáci vyvozují obecný vzorec,
- 6 slovních úloh vytvořených pro využití vzorce obsah podstavy · výška,
- vše s řešením pro učitele.
Způsob práce
- aktivity vytvořené jako několik pracovních listů, možné i jako písemkové zadání,
- u všech listů, vyjma slovních úloh, žákům listy nakopíruji, rozdám, nechám chvíli, třeba i skupinově řešit a vše společně zkontrolujeme,
- u špičatých těles ilustruji, že objem je třetinou objemu hranolu,
- u slovních úlohy mohou řešit skupinově/ve dvojici/ samostatně a své řešení prezentovat na tabuli pro ostatní.