Dvě aktivity: Tabulky se shodnými výsledky a "Pohádkové" PL, kde výsledky odpovídají obrázkům, které tvoří název pohádky.
Obsah
- každý z dvou PL Násobení I. (jednociferný činitel) a Násobení II. (trojciferný činitel) obsahuje skupinovou práci pro dvojici/trojici, nebo jednotlivce (po 9 příkladech v oddělení A, B, C)
- 3 "pohádkové" PL (1x násobení jednociferným činitelem, 2x násobení trojciferným činitelem),
- řešení pro učitele.
Způsob práce pro řešení tabulek
- jeden pracovní list obsahuje 3 skupiny (A, B, C) 9 příkladů, kde se vždy 5 výsledků jedné skupiny rovná s výsledky jiné skupiny a 4 výsledky z každé skupiny se neshodují s žádným dalším výsledkem. Tuto informaci je možné žákům sdělit, aby přibližně věděli, že jim některé shodné chybí, a proto musí něco přepočítat.
- V řešení pro učitele jsou výsledky, z každé skupiny, které se vzájemně rovnají jsou uvedeny v horní části výsledkové tabulky. Příklady, které se nerovnají jsou odděleny mezerou ve spodní části.
- pro žáky, kteří pracují raději samostatně je určena skupinka: J = jednotlivec, kde se nachází výběr příkladů ze skupin A, B, C.
- Průběh: chci, aby žáci pracovali ve dvojici. Jednomu zadám sloupeček A, druhému sloupeček B. Každý si počítá své oddělení. Doplňuje výsledky a od souseda (s jiným oddělením např. B) si opíše číslo jeho příkladu, který má shodný výsledek s jeho oddělením A). Jednotlivec nemusí doplňovat sloupeček "Stejný výsledek má příklad" protože uvidí které výsledky jsou shodné.
- Obdobně to bude fungovat pro trojici, s rozdílem, že rozdám oddělení A, B a C.
- Kontrola: Můžete na tabuli napsat jen čísla shodných výsledků např.: 1-16-13, když se žáci někde neshodnou, vědí, které číslo příkladu mají přepočítat.
Způsob práce pro řešení pohádky
- každý žák, spočítá příklady v sloupečku. Výsledky žák najde v tabulce s obrázky a obrázek slovy napíše na tečkovanou čáru pod příklady.
- Po dopočítání celého jednoho sloupečku se žák podívá na napsaná slova a z nich určí název pohádky.
- V jednom "pohádkovém" pracovním listu je přibližně 12 - 16 příkladů, lze tedy aktivitu volit jako práci ve dvojici, kde si žáci vzájemně pomohou v případné opravě špatně spočítaných příkladů.