Materiál obsahuje 4 univerzální aktivity (včetně různých provedení), které jsou využitelné pro zpestření hodin kolem svátku sv. Valentýna napříč předměty na 1. i 2. stupni. Součástí je i několik tipů, jak lze s materiály pracovat.
V souboru naleznete následující aktivity, včetně podrobného popisu možností, jak lze pracovní listy využít:
1) VALENTÝNSKÉ BINGO (3 vizuální varianty)
- využít pracovní listy lze ku příkladu tak, že žáci chodí po třídě a snaží se mezi spolužáky vždy najít někoho, kdo nějakou aktivitu z výběru splnil (např. dokáže vyjmenovat 3 literární páry), poté si zapíše k srdíčku jméno spolužáka a hledá někoho dalšího, který mu opět pomůže splnit další položku. Vyhrává ten, komu se jako prvnímu podaří vyškrtat všechna srdíčka - tedy najít 9 RŮZNÝCH lidí, kteří zadané aktivity splnili. Jedna osoba přitom může “splnit” pouze jedno srdíčko.
Bingo můžete využít i individuálně - každý sám za sebe zaškrtává, kolik aktivit splní/splňuje.
2) ORGANIZÉR “VĚCI, KTERÉ MÁM RÁD/A” (2 varianty)
- Každý žák může sám za sebe vyplnit kategorie toho, co má rád (na sobě, na rodině, na druhých) – organizér může sloužit k urovnání hodnot každého jedince, zároveň může být podkladem ke společnému sdílení, ale využít organizér lze i tak, že se žáci nebudou podepisovat, všechny vytvořené organizéry se dají na hromadu, každý si vylosuje jeden a podle vyplněných údajů potom žáci hádají, komu daný organizér asi patří, koho zájmy, preference atd. vystihuje....
Organizér můžete využít i tak, že list necháte vyplnit vždy za žáka ve dvojici (spolužáci tedy vyplňují údaje o sobě navzájem, čímž prokazují, jak dobře svého parťáka ve dvojici znají). Poté si svoje pracovní listy předají a debatují, zda a s čím souhlasí/nesouhlasí, co je vystihuje, co neodpovídá...
3) ORGANIZÉR “CO SE SKRÝVÁ V MÉM SRDCI” (2 varianty)
- Každý sám za sebe vyplní srdce podle toho, co má rád, koho má rád, co ho baví, jaké má rád barvy, jídla, jaké jeho oblíbené zvíře... Zkrátka srdce zaplní vším, co ho vystihuje, co má rád, může být přitom využito slov, ale i barev a kreslení, je to čistě na fantazii každého žáka. Na poslední řádek se pak mohou podepsat. Žáci mohou dobrovolně svá srdíčka krátce odprezentovat třídě, odnést je rodičům, případně lze organizéry perfektně vyzdobit třídu.
Srdce ale můžete opět využít i tak, že se žáci nepodepíší a následně budou hádat, komu dané srdce patří a proč.
4) VALENTÝNSKÉ KRYPTOGRAMY
- Žáci obdrží pracovní listy a dle zadání se na základě valentýnských symbolů snaží rozklíčovat citát o lásce. Nezohledňuje se přitom diakritika - výsledný citát tedy žáci musí dle úsudku správně doplnit. Aktivita je skvělá k trénování logického úsudku (lze využít i bez předestřené abecedy), pozornosti a pečlivosti (rozlišování podobných symbolů). Po rozluštění citátu žáci mohou sami vytvořit nějaký zakódovaný vzkaz, mohou si vymyslet i vlastní symboly a vyzkoušet tak, jak celá substituční metoda funguje.
- S citátem můžeme dále pracovat - k vyhledávání informací využít práci s internetem, kdy žáci zjišťují další informace (kdo je autorem citátu, co o autorovi víme, čím se proslavil atd.).
Materiál je připravený ihned k použití. Může být využit ve všech variantách individuálně, ale i při skupinové práci. Stačí pouze zvolit aktivitu/aktivity, vytisknout a mátě skvělé zpestření hodiny v období oslav sv. Valentýna.