Cíle:
MIŘÍKOVITÉ:
Žák rozpozná základní charakteristické znaky miříkovitých rostlin.
Žák popíše stavbu složeného okolíku.
Žák rozdělí rostliny podle jejich využití (koření, zelenina).
Žák identifikuje jedovaté druhy miříkovitých rostlin.
Žák vysvětlí problematiku invazivních rostlin na příkladu bolševníku.
HLUCHAVKOVITÉ:
Žák charakterizuje základní znaky hluchavkovitých rostlin.
Žák třídí rostliny podle způsobu využití (léčivé, medonosné, plevelné).
Žák vysvětlí pojem dvoumocné tyčinky.
Žák rozliší jednotlivé druhy hluchavek.
Žák uvede příklady využití hluchavkovitých rostlin v praxi.
LILKOVITÉ:
Žák popíše hospodářský význam lilkovitých rostlin.
Žák vysvětlí pojem okopaniny.
Žák rozpozná jedovaté druhy lilkovitých rostlin.
Žák určí typy plodů u jednotlivých zástupců.
Žák doplní informace o původu, využití a jedlých částech rostlin.
HVĚZDNICOVITÉ:
Žák popíše stavbu květenství úboru.
Žák vysvětlí význam chmýru pro rozšiřování semen.
Žák třídí rostliny podle jejich využití (okrasné, léčivé, hospodářské).
Žák uvede léčivé účinky vybraných druhů.
Žák charakterizuje význam mléčnic.
PRYSKYŘNÍKOVITÉ:
Žák charakterizuje základní znaky pryskyřníkovitých rostlin.
Žák charakterizuje základní znaky pryskyřníkovitých rostlin.
Žák určí běžné druhy pryskyřníkovitých rostlin podle jejich typického stanoviště.
Žák identifikuje chráněné druhy pryskyřníkovitých rostlin a vysvětlí důležitost jejich ochrany. Žák vysvětlí rozdíl mezi plodem a souplodím.
BRUKVOVITÉ:
Žák charakterizuje základní znaky brukvovitých rostlin.
Žák rozpozná a správně pojmenuje typy plodů charakteristické pro brukvovité rostliny (šešule, šešulka).
Žák rozliší planě rostoucí a kulturní druhy brukvovitých rostlin.
Žák vysvětlí hospodářský význam brukvovitých rostlin.
RŮŽOVITÉ:
Žák charakterizuje základní znaky čeledi růžovitých.
Žák rozpozná a pojmenuje běžné zástupce čeledi růžovitých v přírodě a rozliší jejich hospodářský význam.
Žák klasifikuje typy plodů růžovitých rostlin a uvede příklady (peckovice, malvice, souplodí). Žák identifikuje léčivé rostliny z čeledi růžovitých a popíše jejich využití.
BOBOVITÉ:
Žák charakterizuje typické znaky čeledi bobovitých.
Žák rozdělí zástupce bobovitých rostlin podle jejich využití (luštěniny, pícniny, dřeviny).
Žák vysvětlí princip symbiózy hlízkových bakterií s kořeny bobovitých rostlin a její význam pro zemědělství.
Žák rozpozná běžné zástupce bobovitých rostlin v přírodě a určí jejich hospodářský význam.
PL obsahuje:
Růžovité
Bobovité
Brukvovité
Pryskyřníkovité
Hvězdnicovité
Lilkovité
Hluchavkovité
Miříkovité
Průvodní list a řešení
Pracovní list se může využívat k opakování probraného učiva, ale lze žákům zadat žákům před výkladem nové látky, jako domácí přípravu nebo jako podklad do vyučování při probírání nové látky