Materiál Vám především ve 2. ročníku ZŠ pomůže vyvodit a procvičit učivo o předložkách. Demonstrační obrázky jsou voleny tak, aby pomohly žákům porozumět slovům. Hodí se tak i pro žáky s SPU či cizince.
Více o materiálu
Soubor obsahuje:
- 1x A4 - karty s nápisem PŘEDLOŽKY a doplňkové kartičky k vysvětlení
- 30 kartiček s předložkami (5xA4) - zelené
- 30 kartiček s obrázky k tvoření vět s vhodnými předložkami (5xA4) - modré
- 30 kartiček s předložkami a obrázky (5xA4) - žluté
- běhací diktát - zapisovací karty s čísly 1- 10 nebo 1-4 (v případě vymýšlení vět) (3xA4)
Barvy kartiček:
- zelené karty: tvoření vět s předložkami - lze využít různými způsoby dle popisu níže
- modré karty: pomocí obrázků tvoří děti předložková spojení (lze využít i zelené kartičky - vybírají , které z předložek by se daly k obrázku použít a vymýšlí věty nebo jen slovní spojení).
- žluté karty: vytvoří větu s použitím předložky a obrázku na kartičce
Možnosti práce s kartičkami:
- děti si vylosují kartičky a uvádějí příklady vět (společná, skupinová nebo samostatná práce)
- běhací diktát: vyberte 10 kartiček, které rozmístíte po třídě. Lepicí gumou k nim přidáte čísla 1-10 (najdete je na konci souboru). Děti chodí po třídě a zapisují předložková slovní spojení podle čísel do záznamového archu, který také najdete na konci souboru.
- tvoření vět- zapisovací list (najdete ho opět na konci souboru) nebo mohou žáci zapisovat věty do sešitu. Buď si děti vylosují kartičku nebo si samy vyberou z kartiček umístěných po třídě jako při běhacím diktátu, jen kartičky neoznačujte čísly. Vymyslí a napíší 4 různé věty, které budou obsahovat dané slovo z obrázku a předložku. Jednou můžete využít zelené kartičky s předložkami, kdy vymýšlí věty, jindy žluté kartičky a jindy modré, kdy vymýšlí věty a mají použít vhodnou předložku.
- skupinová práce nebo ve dvojicích: děti vymýšlí slovní spojení nebo věty ve skupinách, forma výběru slov může být různá. Buď jim je určíte, nebo si losují, můžete uspořádat závod, kdo bude mít správně zapsaných více vět (hodnotíte jen jevy, které děti znají).
- sloh: vymýšlení příběhů - děti si vylosují určitý počet slov, na která mají vymyslet příběh. Určete si pravidlo, že v každé větě musí výt předložka. Nebo zkuste naopak zadat jen předložky a z těch musí vymyslet příběh.
Vše doporučuji zalaminovat, protože kartičky můžete používat v různých ročnících.