• pracovní listy s řešením k rozboru balady Štědrý den ze sbírky Kytice K. J. Erbena
• ve výuce lze spojit s ústní lidovou slovesností – pověry, tradice a zvyky na venkově (jak se žilo na venkově během zimy: draní peří, zpěv lidových písní, povídání příběhů atd.) – archaismy a dialektismy (štědrovka aj.)
• na četbu můžete navázat filmovou ukázkou z Kytice:
https://youtu.be/l9OdptqIW2Y?si=hH_0jWKnnSm-M3N_&t=4203
i úvahou o tom, jestli bychom měli chtít vědět, co nás potká, případně povídání o fatalismu (víra v osudovost, předurčenost) atd. Ke kterému názoru se přiklání mluvčí v básni (resp. v závěru básně)?
Metody práce:
- četba a interpretace básně
- vyhledávání lexika v kontextu básně (synonyma, slovo s významem atd.)
- formální rozbor básně (aplikace definic – odborného textu – na text umělecký)
- text vypráví příběh postupně: žáci mohou odhadovat děj (metoda anticipace)
- posuzování pravdivosti výroků o textu
- posuzování přítomnosti určité informace v textu
- JEDNÁ SE O UKÁZKU MATERIÁLU BALADY: Erbenova Kytice (pracovní listy s řešením):
https://uciteleucitelum.cz/material/cesky-jazyk/balady-erbenova-kytice-pracovni-listy-s-resenim