- pracovní listy do hodin literatury k výuce balady (zpracovává 8 Erbenových slavných balad, jež byly zfilmovány)*
- celkem 44 pracovních listů + jejich kopie s vyplněným ŘEŠENÍM
- text balad, otázky k textu a aktivity (osmisměrky, křížovky) k práci s textem
- rozvoj čtenářské gramotnosti, kritického myšlení, práce s textem, orientace v textu, rozvoj slovní zásoby
- úvodní list (křížovka) k osobnosti K. J. Erbena - jeho život, důležité znaky díla
(vlastní dedukce žáků pomocí obrázků)
- většina balad je převedena do podoby komiksu (vlastní tvorba žáků: doplňování promluv a myšlenek, i pasáží vypravěče)
* ZPRACOVANÉ BALADY:
1. Kytice
2. Poklad
3. Polednice
4. Dceřina kletba
5. Štědrý den
6. Svatební košile
7. Zlatý kolovrat
8. Vodník
Metody práce:
vyhodnocování pravdivosti výroků, práce se synonymy, řazení částí textu
do textové posloupnosti, vyhledávání informací v textu, aplikace odborného
textu (poučky o literárním termínu) na umělecký text (baladu). Převedení
textu balady do podoby promluv, myšlenek a vyprávěcích pasáží v komiksu,
chronologické řazení obrázků vyjadřujících děj balady. Předjímání dalšího
děje, diskuse, skupinová práce (např. na komiksu), práce se synonymy,
význam slov
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ + ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- žák účelně třídí informace (příběh a promluvy z básní dokáže svými slovy převést do promluv v komiksu)
- žák vyhledává potřebné informace v uměleckém textu
- žák chápe pojmy v souvislostech a je schopen abstrahovat myšlenky (např. vztah matka-dcera v mnoha básních sbírky)
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- samostatně nebo ve skupině dokáže žák vyhledat potřebné informace ke splnění úkolu
- žák vybírá vhodné řešení (zejména v úkolech s volnými odpověďmi žáků)
- žák postupuje systematicky (seznámení s příběhem, diskuze, rozbor postav)
- žák řeší zadané úkoly aktivně a sám, dokáže obhájit či zdůvodnit svá řešení
3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ + SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ:
- při práci ve skupině řídí diskuzi, společně se spolužáky hledá vhodné řešení
- tolerance k názorům a návrhům řešení ostatních
- hodnocení z více hledisek, žák připustí a zváží názory ostatních, i když se s nimi neztotožňuje (zásady diskuze)
- balady mají etický přesah (vztahy, zodpovědnost matka:dítě) – rozvoj kompetence OBČANSKÉ (hodnocení jevu z různých hledisek, empatie, pragmatický přístup k problému)