ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST, KRITICKÉ MYŠLENÍ, LITERÁRNÍ POJMY (umělecký text) - deskovka

Počet stran:
181
Velikost: 43.49 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
5. 3. 2023
Sdílet:

Desková hra s fantasy motivy k rozvoji čtenářské gramotnosti, kritického čtení, orientace v textu, procvičení základních literárních pojmů (v souladu s výstupy CERMATu pro ZŠ), příprava na přijímací zkoušky SŠ (literární okruh). 


Herní plán (A2) má 11 stanovišť - na každém žák procvičuje jiný typ práce s textem
(každé stanoviště má cca 36 - 38 otázek - CELKEM 417 OTÁZEK), na každém stanovišti jsou procvičeny základní literární pojmy od 5. po 9. třídu):

(Detail jednotlivých karet najdete v náhledových obrázcích produktu): 

1. Aplikace přísloví na umělecký text (stanoviště: Jezerní paní)

2. Posuzování pravdivosti výroků o uměleckém textu (stanoviště: Luční víly)

3. Posuzování přítomnosti informace v uměleckém textu (stanoviště: Tvorové z bažin)

4. Posuzování, zda dané informace vyplývají z uměleckého textu (stanoviště: Orkové)

5. Určování uměleckého textu s nápovědou prvního písmene (stanoviště: Trollové)

6. Aplikace odborného textu (poučky, definice) na text umělecký (stanoviště: Elfové)

7. Aplikace rčení na umělecký text (stanoviště: Světlušky)

8. Určování významu slova v kontextu uměleckého textu (stanoviště: Skřeti)

9. Dedukce a abstrakce myšlenek v uměleckém textu (stanoviště: Trpaslíci)

10. Určování charakteru uměleckého textu výběrem z možností (stanoviště: Vodní víly)

11. Hádanka ve formě rýmované definice literárního pojmu (stanoviště: Čarodějnice)

+ "pavoučí pasti" - uzavřené otázky s odpovědí ANO - NE (celkem 144 otázek)


Probírané pojmy:
a) výstupy pro 5. třídu: bajka, pohádka, pověst, báseň, hádanka, rozpočítadlo
říkanka, komiks, povídka, verš, rým, přirovnání, próza, poezie, drama 

b) výstupy pro 7. třídu: anekdota, epos, balada, romance, lyrika,
epika, fantasy, ústní lidová slovesnost, sci-fi, personifikace, báje,
legenda, nonsensová poezie

c) výstupy pro 9. třídu: epigram, komedie, román, tragédie, postavy,
metafora, kontrasty, rytmus, téma, volný verš

STRUČNÁ PRAVIDLA:
Skupina: 2 – 3 hráči + 1 rozhodčí. Hráči se pohybují po herním plánku (tradičně kostka, figurky). Jejich úkolem je navštěvovat jednotlivá stanoviště (elfové, skřeti, ...) a správně odpovídat na otázky na kartičkách u dané bytosti (každá bytost má jiný druh práce s uměleckým textem). Za správné odpovědi sbírají tokeny – malá kolečka toho, co poskytuje daná bytost (čarodějnice dává lektvar atd.). Učitel udává počet, kolik musí mít nasbíraných tokenů jednoho druhu (např. na každém stanovišti pět: pět lektvarů u čarodějnice, pět listů u elfů, pět perel od víl atd.). Těchto pět malých vymění za jeden velký daného druhu (5 malých perel = jedna velká). Tento velký token pak vsazují do portálu. Cílem je získat všechny velké tokeny všech druhů (žábu, houbu, list, perlu, ... – ze všech stanovišť). Po zasazení všech tokenů je portál aktivní a hráč jím projde na herním plánku.

- žáci při hraní deskovky soupeří, nebo spolupracují jako skupina
- žáci nehrají deskovou hru, ale intenzivně procvičují na přijímací zkoušky pouze prací s kartami určitého okruhu:

Obsahuje také pravidla hry a řešení pro rozhodčího (pro samostatnou práci žáků ve skupině)

 

Další produkty od autora Mgr. Monika Chmelařová

146358
Český jazyk
5., 6.
Pracovní listy
Dvojlist (text + pracovní list) zpracovává mayskou bajku (či lidový příběh) a aplikuje na něj česká rčení a přísloví
0.00 Kč
607966
Český jazyk
5., 6., 7., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Přehled učiva
Přehled k ÚVODU DO LITERATURY (6. třída) - dvě A4 k oboustrannému tisku. Přehled základních literárních pojmů: pís mo
0.00 Kč
641956
Český jazyk
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Dvojlist k výuce i procvičení přípon -ICÍ / -ÍCÍ přídavných jmen. Strana 1 + 2 k oboustrannému černobílému tisku ( bez
0.00 Kč
529289
Český jazyk
5., 6., 7., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Jaké tradice a pověry se pojí s prvním dnem Pašijového (Svatého) týdne, Květnou nedělí? Pracovní list s řešením založeny
0.00 Kč
ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST, KRITICKÉ MYŠLENÍ, LITERÁRNÍ POJMY (umělecký text) - deskovka ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST, KRITICKÉ MYŠLENÍ, LITERÁRNÍ POJMY (umělecký text) - deskovka
Desková hra s fantasy motivy k rozvoji čtenářské gramotnosti, kritického čtení, orientace v textu, procvičení základních literárních pojmů (v souladu s výstupy CERMATu pro ZŠ), příprava na přijímací zkoušky SŠ (literární okruh).  Herní plán (A2) má 11 stanovišť - na každém žák procvičuje jiný typ práce s textem (každé stanoviště má cca 36 - 38 otázek - CELKEM 417 OTÁZEK), na každém stanovišti jsou procvičeny základní literární pojmy od 5. po 9. třídu): (Detail jednotlivých karet najdete v náhledových obrázcích produktu):  1. Aplikace přísloví na umělecký text (stanoviště: Jezerní paní) 2. Posuzování pravdivosti výroků o uměleckém textu (stanoviště: Luční víly) 3. Posuzování přítomnosti informace v uměleckém textu (stanoviště: Tvorové z bažin) 4. Posuzování, zda dané informace vyplývají z uměleckého textu (stanoviště: Orkové) 5. Určování uměleckého textu s nápovědou prvního písmene (stanoviště: Trollové) 6. Aplikace odborného textu (poučky, definice) na text umělecký (stanoviště: Elfové) 7. Aplikace rčení na umělecký text (stanoviště: Světlušky) 8. Určování významu slova v kontextu uměleckého textu (stanoviště: Skřeti) 9. Dedukce a abstrakce myšlenek v uměleckém textu (stanoviště: Trpaslíci) 10. Určování charakteru uměleckého textu výběrem z možností (stanoviště: Vodní víly) 11. Hádanka ve formě rýmované definice literárního pojmu (stanoviště: Čarodějnice) + "pavoučí pasti" - uzavřené otázky s odpovědí ANO - NE (celkem 144 otázek) Probírané pojmy: a) výstupy pro 5. třídu: bajka, pohádka, pověst, báseň, hádanka, rozpočítadlo říkanka, komiks, povídka, verš, rým, přirovnání, próza, poezie, drama  b) výstupy pro 7. třídu: anekdota, epos, balada, romance, lyrika, epika, fantasy, ústní lidová slovesnost, sci-fi, personifikace, báje, legenda, nonsensová poezie c) výstupy pro 9. třídu: epigram, komedie, román, tragédie, postavy, metafora, kontrasty, rytmus, téma, volný veršSTRUČNÁ PRAVIDLA:Skupina: 2 – 3 hráči + 1 rozhodčí. Hráči se pohybují po herním plánku (tradičně kostka, figurky). Jejich úkolem je navštěvovat jednotlivá stanoviště (elfové, skřeti, ...) a správně odpovídat na otázky na kartičkách u dané bytosti (každá bytost má jiný druh práce s uměleckým textem). Za správné odpovědi sbírají tokeny – malá kolečka toho, co poskytuje daná bytost (čarodějnice dává lektvar atd.). Učitel udává počet, kolik musí mít nasbíraných tokenů jednoho druhu (např. na každém stanovišti pět: pět lektvarů u čarodějnice, pět listů u elfů, pět perel od víl atd.). Těchto pět malých vymění za jeden velký daného druhu (5 malých perel = jedna velká). Tento velký token pak vsazují do portálu. Cílem je získat všechny velké tokeny všech druhů (žábu, houbu, list, perlu, ... – ze všech stanovišť). Po zasazení všech tokenů je portál aktivní a hráč jím projde na herním plánku.- žáci při hraní deskovky soupeří, nebo spolupracují jako skupina - žáci nehrají deskovou hru, ale intenzivně procvičují na přijímací zkoušky pouze prací s kartami určitého okruhu:Obsahuje také pravidla hry a řešení pro rozhodčího (pro samostatnou práci žáků ve skupině) 
UUCZ-78753
Český jazyk>Český jazyk - čtení>Český jazyk - literatura>Didaktické hry>Přípravy hodiny/lekce>5.>6.>7.>8.>9.>SŠ>ZŠ – 1. STUPEŇ>ZŠ – 2. STUPEŇ>📚 Čtenářská gramotnost 2. stupeň
80.00