Desková hra s fantasy motivy k rozvoji čtenářské gramotnosti, kritického čtení, orientace v textu, procvičení základních literárních pojmů (v souladu s výstupy CERMATu pro ZŠ), příprava na přijímací zkoušky SŠ (literární okruh).
Herní plán (A2) má 11 stanovišť - na každém žák procvičuje jiný typ práce s textem
(každé stanoviště má cca 36 - 38 otázek - CELKEM 417 OTÁZEK), na každém stanovišti jsou procvičeny základní literární pojmy od 5. po 9. třídu):
(Detail jednotlivých karet najdete v náhledových obrázcích produktu):
1. Aplikace přísloví na umělecký text (stanoviště: Jezerní paní)
2. Posuzování pravdivosti výroků o uměleckém textu (stanoviště: Luční víly)
3. Posuzování přítomnosti informace v uměleckém textu (stanoviště: Tvorové z bažin)
4. Posuzování, zda dané informace vyplývají z uměleckého textu (stanoviště: Orkové)
5. Určování uměleckého textu s nápovědou prvního písmene (stanoviště: Trollové)
6. Aplikace odborného textu (poučky, definice) na text umělecký (stanoviště: Elfové)
7. Aplikace rčení na umělecký text (stanoviště: Světlušky)
8. Určování významu slova v kontextu uměleckého textu (stanoviště: Skřeti)
9. Dedukce a abstrakce myšlenek v uměleckém textu (stanoviště: Trpaslíci)
10. Určování charakteru uměleckého textu výběrem z možností (stanoviště: Vodní víly)
11. Hádanka ve formě rýmované definice literárního pojmu (stanoviště: Čarodějnice)
+ "pavoučí pasti" - uzavřené otázky s odpovědí ANO - NE (celkem 144 otázek)
Probírané pojmy:
a) výstupy pro 5. třídu: bajka, pohádka, pověst, báseň, hádanka, rozpočítadlo
říkanka, komiks, povídka, verš, rým, přirovnání, próza, poezie, drama
b) výstupy pro 7. třídu: anekdota, epos, balada, romance, lyrika,
epika, fantasy, ústní lidová slovesnost, sci-fi, personifikace, báje,
legenda, nonsensová poezie
c) výstupy pro 9. třídu: epigram, komedie, román, tragédie, postavy,
metafora, kontrasty, rytmus, téma, volný verš
STRUČNÁ PRAVIDLA:
Skupina: 2 – 3 hráči + 1 rozhodčí. Hráči se pohybují po herním plánku (tradičně kostka, figurky). Jejich úkolem je navštěvovat jednotlivá stanoviště (elfové, skřeti, ...) a správně odpovídat na otázky na kartičkách u dané bytosti (každá bytost má jiný druh práce s uměleckým textem). Za správné odpovědi sbírají tokeny – malá kolečka toho, co poskytuje daná bytost (čarodějnice dává lektvar atd.). Učitel udává počet, kolik musí mít nasbíraných tokenů jednoho druhu (např. na každém stanovišti pět: pět lektvarů u čarodějnice, pět listů u elfů, pět perel od víl atd.). Těchto pět malých vymění za jeden velký daného druhu (5 malých perel = jedna velká). Tento velký token pak vsazují do portálu. Cílem je získat všechny velké tokeny všech druhů (žábu, houbu, list, perlu, ... – ze všech stanovišť). Po zasazení všech tokenů je portál aktivní a hráč jím projde na herním plánku.
- žáci při hraní deskovky soupeří, nebo spolupracují jako skupina
- žáci nehrají deskovou hru, ale intenzivně procvičují na přijímací zkoušky pouze prací s kartami určitého okruhu:
Obsahuje také pravidla hry a řešení pro rozhodčího (pro samostatnou práci žáků ve skupině)