• 20 testů k opakování a procvičení literární výchovy sestavených po vzoru "CERMAT" testů určených pro přijímací zkoušku na osmiletá gymnázia (testy jsou číslovány a označeny jako 8LG = osmileté gymnázium)
• kopie všech testů s vyplněným řešením
• k přípravě na didaktický test v rámci přijímací zkoušky na 8LG i jako opakování výstupů z 5. ročníku do hodin literatury na II. stupni ZŠ
OKRUHY:
próza, poezie, drama, sloka, verš, rým, přirovnání, bajka, báseň, hádanka, komiks, pohádka, pověst, povídka, rozpočítadlo, říkanka, umělecký a neumělecký text, text publicistický, text populárně naučný, slovník, encyklopedie
METODY PRÁCE:
• přiřazení literárního pojmu (např. pověst) k textu, který obsahuje typické znaky pro daný druh textu
• posuzování pravdivosti výroků
• doplňování vynechaných slov dle znalosti literárních pojmů
• pojmenovávání jednotlivých prvků v básni (verš, sloka, rým, přirovnání)
• rozbor básně, určování počtu slabik, orientace v básni
při použití termínů verš, sloka, slabika atp.
• hledání společných a rozdílných znaků u jednotlivých literárních útvarů
• rozlišování mezi uměleckým a neuměleckým textem
• bližší určení neuměleckých textů: zpráva, slovník, encyklopedie
Testy jsou určeny k vytištění a svislému rozstřižení (na stránce A4 se vždy nachází dva testy).
VÝSTUPY ZA OKRUH "LITERÁRNÍ VÝCHOVA" - ŽÁK:
"• používá elementární literární pojmy při jednoduchém rozboru literárních textů
(próza, poezie, drama, sloka, verš, rým, přirovnání);
• rozezná vybrané literární žánry (bajka, báseň, hádanka, komiks, pohádka, pověst, povídka, rozpočítadlo, říkanka);
• rozliší umělecký a neumělecký text, rozezná různé typy neuměleckých textů (publicistický text, populárně naučný text,
slovník, encyklopedie)."
(Zdroj: CERMAT: Specifikace požadavků pro jednotnou přijímací zkoušku... pro šk. r. 2022/2023.
- Část A1 - Specifikace didaktického textu pro osmiletá gymnázia)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- materiál vhodný k samostudiu: žák si sám plánuje a řídí učení (materiál vč. řešení)
- žák chápe pojmy v souvislostech
- aplikace teorie (poučky) na praktické řešení úkolů
- žák si rozloží činnosti (různé typy úkolů – lze nejprve splnit snadné – postupovat k těžšímu: motivující)
- práce s chybou
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ:
- při řešení úkolů/otázek vychází ze zkušenosti, znalosti
- vybírá vhodné řešení
- samostatně opraví své řešení, aktivně dál pracuje s chybou (zdůvodnění, prevence v budoucnu)
- obhajuje či zdůvodňuje svá řešení