Kde se vzala tradice halloweenského koledování? Proč se původně nosily v noci z 31. října na 1. listopad masky a jak vypadal svátek, z něhož se časem vyvinul Halloween? Materiál obsahuje podklady k povídání o tom, jaké byly původní zvyky spojené s tímto svátkem a jak jej Keltové slavili v podobě tehdejšího Samhainu.
Obsah:
Texty a ilustrace pro sestavení miniknížky (formátu A6) - viz náhledové obrázky
Prezentace ke knížce (slidy 1 - 13) k promítnutí probírané dvojstrany v knížce
Opakování formou křížovky a osmisměrky s obrázkovou nápovědou - identický text i tajenka (žáci si zvolí, zda chtějí luštit osmisměrku, či křížovku) - vč. ŘEŠENÍ
HALLOWEENSKÁ HRA: (ppt slide 14 - 38) - Posviť na cestu bludným duším: opakování zajímavostí o Samhainu: žáci za správné odpovědi rozsvěcují halloweenské dýně.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- třídění a výběr informace vzhledem k účelu
- chápání pojmů v souvislostech
- rozložení si činností
- konstruktivní učení (společné čtení, vysvětlení, samostatná práce s texem, v úvodu lze navázat na vlastní zkušenost – co už žáci ví o Keltech z výuky dějepisu nebo z dokumentů)
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ:
- řešení zadaného úkolu samostatně, nebo ve dvojici
- systematický postup (obeznámení s knížkou-povídáním, následný rozbor s obrázkovou nápovědou)
- Opakování „Rozsvěcování halloweenských dýní“ mohou žáci řídit samostatně při dodržení předem stanovených pravidel (ta mohou definovat sami: každý se dostane ke slovu, žádná kritika při špatné odpovědi, zdůvodnění odpovědi atd.)
3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ + SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ:
- diskuze u opakování (Rozsvěcování dýní)
- úvodní diskuze (brainstorming, konstruktivní navázání na stávající zkušenost: asociace Keltové, příroda, pohanské tradice a zvyky, … lze zařadit před čtením; očekávání žáků podle obalu knihy)
- řízení diskuze při závěrečném shrnutí (Přišlo mi zajímavé… / Zaujalo mě… )
- žák zaujímá hodnoticí postoj k novým informacím, uvádí je do souvislostí (tradice, které se dochovaly v pozměněné době dodnes aj.)