• 20 testů + kopie s vyplněným řešením
- k opakování a procvičení literární výchovy sestavených po vzoru "CERMAT" testů určených pro přijímací
zkoušku na šestiletá gymnázia (testy jsou číslovány a označeny jako 6LG = šestileté gymnázium)
• k přípravě na didaktický test v rámci přijímací zkoušky na 6LG i jako opakování výstupů ze 7. ročníku do hodin literatury na II. stupni ZŠ
Opakuje výstupy 5. ročníku (8LG): próza, poezie, drama, sloka, verš, rým, přirovnání, bajka, báseň, hádanka, pohádka, pověst, povídka, rozpočítadlo, říkanka, umělecký a neumělecký text (neumělecký: publicistický, populárně naučný, odborný-encyklopedie)
K tomu na úrovni 7. ročníku (6LG): personifikace, lyrika, epika, drama, anekdota, báje, balada, epos, legenda, nonsensová, dobrodružná a humoristická literatura, žánr sci-fi a fantasy, ústní lidová slovesnost (lidové písně, říkadla, rčení, přísloví, pranostiky, rozpočítadla, pohádky)
VÝSTUPY ZA OKRUH "LITERÁRNÍ VÝCHOVA" - ŽÁK:
" • používá elementární literární pojmy při jednoduchém rozboru literárních textů (próza, poezie, sloka, verš, rým,
personifikace, přirovnání)
• orientuje se v literárních druzích (lyrika, epika, drama)
•rozezná vybrané literární žánry (anekdota, báje, bajka, balada, báseň, epos, hádanka, komiks, legenda, pohádka,
pověst, povídka, rozpočítadlo, říkanka, nonsensová, dobrodružná a humoristická literatura, literatura fantasy
a sci-fi, ústní lidová slovesnost);
• rozliší umělecký a neumělecký text, rozezná různé typy neuměleckých textů." (*)
(*) Zdroj: CERMAT: Specifikace požadavků pro jednotnou přijímací zkoušku... pro šk. r. 2022/2023.
- Část B1 - Specifikace didaktického textu pro šestiletá gymnázia)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- materiál vhodný k samostudiu: žák si sám plánuje a řídí učení (materiál vč. řešení)
- žák chápe pojmy v souvislostech
- aplikace teorie (poučky) na praktické řešení úkolů
- žák si rozloží činnosti (různé typy úkolů – lze nejprve splnit snadné – postupovat k těžšímu: motivující)
- práce s chybou
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ:
- při řešení úkolů/otázek vychází ze zkušenosti, znalosti
- vybírá vhodné řešení
- samostatně opraví své řešení, aktivně dál pracuje s chybou (zdůvodnění, prevence v budoucnu)
- obhajuje či zdůvodňuje svá řešení