Pracovní listy ke čtení a rozboru básní z Bezručovy sbírky SLEZSKÉ PÍSNĚ (+ řešení).
- rozvíjí čtenářskou gramotnost, vede žáky k interpretaci básní vč. životopisných, kulturních a historických souvislostí
- do výuky literární výchovy pro 7. - 9. ročník ZŠ + SŠ
Náhled CELÉHO materiálu:
1) ŽIVOT
- doplňování chybějících slov do textu podle obrázkové nápovědy
- luštění osmisměrky
- pracovní list
- aktivita (sloh + kreativní myšlení): vylosuj si prvky z Bezručova života
(např. Opava, učitel, jedna) a sestav z nich krátkou výpověď o básníkovi:
Petr Bezruč se narodil v Opavě, jeho otec byl učitelem a Bezruče si
pamatujeme jako autora jedné, jediné sbírky Slezské písně).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2) DÍLO: SLEZSKÉ PÍSNĚ
- žáci mohou ukládat vyplněné pracovní listy do složky (
- součástí souboru je titulní obrázek k vytištění na lepicí papír,
žáci mají ideálně papírové složky a PL si číslují 😊 )
- pracovní listy k rozboru Bezručových básní (různé okruhy):
a) básně INTIMNÍ:
Červený květ, Jen jedenkrát, Motýl, (Návrat, Žermanice), Labutinka
b) básně s postavou MARKÝZE GERA:
Setkání, Markýz Gero, (70 000), Z Ostravy do Těšína, Par Nobile, Osud
c) básně s charakterem SOCIÁLNÍ BALADY:
Papírový Mojšl, Kantor Halfar, Maryčka Magdonová
d) básně s postavou HORNÍKA:
Jedna melodie, Ty a já, Ostrava, Horník, Škaredý zjev
e) básně, v nichž je básník BARDEM/SPASITELEM SLEZSKÉHO NÁRODA:
Blendovice, Vrbice, Souputnice, Úspěch, Kdo na moje místo
f) básně NÁRODNÍ, VLASTENECKÉ:
Hanácká ves, Kyjov, Ptení, Plumlov I, Plumlov II, Návrat, Žermanice, 70 000, Domaslovice,
Bernard Žár, Dvě dědiny, část básně Ondráš, Zem pod horami, Slezské lesy, Leonidas, Praga Caput Regni