Rudolf, sob s červeným nosem (báseň + omalovánka)

Počet stran:
28
Velikost: 11.88 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
27. 12. 2023
Sdílet:

Překlad básničky Roberta L. Maye o malém vysmívaném sobovi, který nakonec zachránil Vánoce. (+ omalovánka a metodika k četbě)

Materiál obsahuje:

1) metodiku* (otázky, úkoly a aktivity před, během a po čtení příběhu)

2) překlad básně: příběh sobovi vysmívaném za svou výjimečnost (velký červený nos) a o tom, jak se během vánoční noci změní jeho vnímání z handicapu na vlastní jedinečnost.

3) omalovánku: ilustrace k textu

 

Metodydiskuze, Vennovy diagramy, práce s přímou a nepřímou charakteristikou, vyhledávání informací, pětilístek k rozboru postav, brainstorming ...

  • žáci jsou vedeni k rozšiřování povědomí o jiném způsobu oslav vánočních svátků v USA a Kanadě (postava Santy Clause), k porovnání s naší kulturou a vlastnímu hodnocení tradic, přičemž je vycházeno z jejich stávající znalosti a zkušenosti

 

Překlad původní básně byl realizován na základě udělení licence, proto je produkt označen dovětkem

"Rudolph The Red-Nosed Reindeer written by Robert L. May © 1961 by the Robert L. May Co., copyright renewed, 1989. Translated by Permission. All Rights Reserved."

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:

1. KOMPETENCE K UČENÍ: vzhledem k činnosti: pracuji individuálně (vlastní příklady v rozboru postav) / ve skupině (brainstorming), vyhledávají v textu informace vhodné pro další práci/podporu své argumentace (urči, jak se kdo choval a odtud vyvoď, jaký byl), žáci propojují konstruktivně známé (tento motiv už jsem někde viděl/a) s novým (příběh, který se k této postavě pojí, ale doposud jsem jej neznal/a.)

2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: svou zkušenost (české Vánoce) žák porovnává s jinou kulturou, o níž se dočetl v básni (Vánoce v USA, Kanadě); žák si sám stanoví kroky, jak vyjádřit graficky podobnost a odlišnost (řeší Vennovy diagramy, může navrhnout i jinou formu, jak na obrázku ukázat společné/odlišné)

3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ: žák sdělí hlavní myšlenku díla, vyjadřuje se graficky (myšlenková mapa, obrázkové Vennovy diagramy), formuluje svůj zážitek z četby, průběžně shrnuje děj, formuluje svůj názor na přečtené (příběh má etický přesah – téma šikany, vyčlenění z kolektivu), žák respektuje v diskuzi názory a interpretaci druhých, sám utváří vlastní názor a zapojuje se aktivně do diskuze, v níž je schopen svůj názor obhájit například konkrétními ukázkami v textu (např. Posměvačné postavy jsou schopny reflexe – v závěru příběhu se stydí a uznají svou chybu.)

4. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ: při brainstormingu jsou zapisovány všechny nápady bez hodnocení, kritiky, posměšků, neverbálních projevů nesouhlasu aj. Žáci zpětně hodnotí své nápady, konstruktivně pracují s návrhy svých spolužáků, které respektují. Žáci mohou své nápady sepisovat také ve skupinách při dodržení pravidel vyplývajících z těchto kompetencí (= pozitivní přijetí všech názorů)

5. KOMPETENCE OBČANSKÁ: zamyšlení nad tím, v čem je nebezpečná šikana (ne předsudkům a stereotypům!), hodnota prospěchu společnosti (etická hodnota vyplývající z četby) à do této oblasti kompetencí zapadá etický přesah textu nejvíce (příběh o utlačování většinou, potřebě přihlásit se o svá práva, vymezit si své hranice atd.).

6. KOMPETENCE PRACOVNÍ: v tomto ohledu mohou žáci odhadnout, kolik výukových hodin bude potřeba na přečtení, povídání (diskuzi), vyplnění pracovních listů a vymalování omalovánek, zpětně mohou vyhodnotit svůj odhad. Mohou vytvořit harmonogram činností s časovou dotací a zpětně vyhodnotit, co způsobilo odchylky v plánu (např. Bavilo nás si povídat o tom, kde všude jsme tohoto soba už viděli.)

 

Další produkty od autora Mgr. Monika Chmelařová

187935
Český jazyk
4., 5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Omalovánky
Proč o Halloweenu zapalujeme svítilny v podobě dýně? A kde se vzala ta úplně první "svítilna"? Příběh o tom, jak vznikl
42.00 Kč
49805
Český jazyk
7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
okruh: SOUŘADNĚ SPOJENÉ VĚTY HLAVNÍ - soubor aktivit a pracovních listů ke komplexnímu opakování a procvičení
50.00 Kč
11594
Český jazyk
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
- 38 pracovních listů + jejich kopie s vyplněným řešením - lze vytisknout jako komplexní pracovní sešit i jako stránku /
65.00 Kč
609739
Český jazyk
7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Zásoba 32 mini testů ke komplexnímu procvičení přídavných jmen + kopie s vyplněným ŘEŠENÍM Určeno pro 7. - 9. ročník
48.00 Kč
Rudolf, sob s červeným nosem (báseň + omalovánka) Rudolf, sob s červeným nosem (báseň + omalovánka)
Překlad básničky Roberta L. Maye o malém vysmívaném sobovi, který nakonec zachránil Vánoce. (+ omalovánka a metodika k četbě) Materiál obsahuje: 1) metodiku* (otázky, úkoly a aktivity před, během a po čtení příběhu) 2) překlad básně: příběh sobovi vysmívaném za svou výjimečnost (velký červený nos) a o tom, jak se během vánoční noci změní jeho vnímání z handicapu na vlastní jedinečnost. 3) omalovánku: ilustrace k textu   Metody: diskuze, Vennovy diagramy, práce s přímou a nepřímou charakteristikou, vyhledávání informací, pětilístek k rozboru postav, brainstorming ... žáci jsou vedeni k rozšiřování povědomí o jiném způsobu oslav vánočních svátků v USA a Kanadě (postava Santy Clause), k porovnání s naší kulturou a vlastnímu hodnocení tradic, přičemž je vycházeno z jejich stávající znalosti a zkušenosti   Překlad původní básně byl realizován na základě udělení licence, proto je produkt označen dovětkem "Rudolph The Red-Nosed Reindeer written by Robert L. May © 1961 by the Robert L. May Co., copyright renewed, 1989. Translated by Permission. All Rights Reserved."  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ. V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence: 1. KOMPETENCE K UČENÍ: vzhledem k činnosti: pracuji individuálně (vlastní příklady v rozboru postav) / ve skupině (brainstorming), vyhledávají v textu informace vhodné pro další práci/podporu své argumentace (urči, jak se kdo choval a odtud vyvoď, jaký byl), žáci propojují konstruktivně známé (tento motiv už jsem někde viděl/a) s novým (příběh, který se k této postavě pojí, ale doposud jsem jej neznal/a.) 2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: svou zkušenost (české Vánoce) žák porovnává s jinou kulturou, o níž se dočetl v básni (Vánoce v USA, Kanadě); žák si sám stanoví kroky, jak vyjádřit graficky podobnost a odlišnost (řeší Vennovy diagramy, může navrhnout i jinou formu, jak na obrázku ukázat společné/odlišné) 3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ: žák sdělí hlavní myšlenku díla, vyjadřuje se graficky (myšlenková mapa, obrázkové Vennovy diagramy), formuluje svůj zážitek z četby, průběžně shrnuje děj, formuluje svůj názor na přečtené (příběh má etický přesah – téma šikany, vyčlenění z kolektivu), žák respektuje v diskuzi názory a interpretaci druhých, sám utváří vlastní názor a zapojuje se aktivně do diskuze, v níž je schopen svůj názor obhájit například konkrétními ukázkami v textu (např. Posměvačné postavy jsou schopny reflexe – v závěru příběhu se stydí a uznají svou chybu.)4. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ: při brainstormingu jsou zapisovány všechny nápady bez hodnocení, kritiky, posměšků, neverbálních projevů nesouhlasu aj. Žáci zpětně hodnotí své nápady, konstruktivně pracují s návrhy svých spolužáků, které respektují. Žáci mohou své nápady sepisovat také ve skupinách při dodržení pravidel vyplývajících z těchto kompetencí (= pozitivní přijetí všech názorů) 5. KOMPETENCE OBČANSKÁ: zamyšlení nad tím, v čem je nebezpečná šikana (ne předsudkům a stereotypům!), hodnota prospěchu společnosti (etická hodnota vyplývající z četby) à do této oblasti kompetencí zapadá etický přesah textu nejvíce (příběh o utlačování většinou, potřebě přihlásit se o svá práva, vymezit si své hranice atd.). 6. KOMPETENCE PRACOVNÍ: v tomto ohledu mohou žáci odhadnout, kolik výukových hodin bude potřeba na přečtení, povídání (diskuzi), vyplnění pracovních listů a vymalování omalovánek, zpětně mohou vyhodnotit svůj odhad. Mohou vytvořit harmonogram činností s časovou dotací a zpětně vyhodnotit, co způsobilo odchylky v plánu (např. Bavilo nás si povídat o tom, kde všude jsme tohoto soba už viděli.) 
UUCZ-423944
Český jazyk>Český jazyk - literatura>Omalovánky>Písničky, básničky>Přípravy hodiny/lekce>4.>5.>6.>ZŠ – 1. STUPEŇ>ZŠ – 2. STUPEŇ>📖 Čtenářská gramotnost 1. stupeň>📚 Čtenářská gramotnost 2. stupeň>❄️ Zima>🎁 Vánoce
50.00