Překlad básničky Roberta L. Maye o malém vysmívaném sobovi, který nakonec zachránil Vánoce. (+ omalovánka a metodika k četbě)
Materiál obsahuje:
1) metodiku* (otázky, úkoly a aktivity před, během a po čtení příběhu)
2) překlad básně: příběh sobovi vysmívaném za svou výjimečnost (velký červený nos) a o tom, jak se během vánoční noci změní jeho vnímání z handicapu na vlastní jedinečnost.
3) omalovánku: ilustrace k textu
Metody: diskuze, Vennovy diagramy, práce s přímou a nepřímou charakteristikou, vyhledávání informací, pětilístek k rozboru postav, brainstorming ...
- žáci jsou vedeni k rozšiřování povědomí o jiném způsobu oslav vánočních svátků v USA a Kanadě (postava Santy Clause), k porovnání s naší kulturou a vlastnímu hodnocení tradic, přičemž je vycházeno z jejich stávající znalosti a zkušenosti
Překlad původní básně byl realizován na základě udělení licence, proto je produkt označen dovětkem
"Rudolph The Red-Nosed Reindeer written by Robert L. May © 1961 by the Robert L. May Co., copyright renewed, 1989. Translated by Permission. All Rights Reserved."
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ: vzhledem k činnosti: pracuji individuálně (vlastní příklady v rozboru postav) / ve skupině (brainstorming), vyhledávají v textu informace vhodné pro další práci/podporu své argumentace (urči, jak se kdo choval a odtud vyvoď, jaký byl), žáci propojují konstruktivně známé (tento motiv už jsem někde viděl/a) s novým (příběh, který se k této postavě pojí, ale doposud jsem jej neznal/a.)
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: svou zkušenost (české Vánoce) žák porovnává s jinou kulturou, o níž se dočetl v básni (Vánoce v USA, Kanadě); žák si sám stanoví kroky, jak vyjádřit graficky podobnost a odlišnost (řeší Vennovy diagramy, může navrhnout i jinou formu, jak na obrázku ukázat společné/odlišné)
3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ: žák sdělí hlavní myšlenku díla, vyjadřuje se graficky (myšlenková mapa, obrázkové Vennovy diagramy), formuluje svůj zážitek z četby, průběžně shrnuje děj, formuluje svůj názor na přečtené (příběh má etický přesah – téma šikany, vyčlenění z kolektivu), žák respektuje v diskuzi názory a interpretaci druhých, sám utváří vlastní názor a zapojuje se aktivně do diskuze, v níž je schopen svůj názor obhájit například konkrétními ukázkami v textu (např. Posměvačné postavy jsou schopny reflexe – v závěru příběhu se stydí a uznají svou chybu.)
4. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ: při brainstormingu jsou zapisovány všechny nápady bez hodnocení, kritiky, posměšků, neverbálních projevů nesouhlasu aj. Žáci zpětně hodnotí své nápady, konstruktivně pracují s návrhy svých spolužáků, které respektují. Žáci mohou své nápady sepisovat také ve skupinách při dodržení pravidel vyplývajících z těchto kompetencí (= pozitivní přijetí všech názorů)
5. KOMPETENCE OBČANSKÁ: zamyšlení nad tím, v čem je nebezpečná šikana (ne předsudkům a stereotypům!), hodnota prospěchu společnosti (etická hodnota vyplývající z četby) à do této oblasti kompetencí zapadá etický přesah textu nejvíce (příběh o utlačování většinou, potřebě přihlásit se o svá práva, vymezit si své hranice atd.).
6. KOMPETENCE PRACOVNÍ: v tomto ohledu mohou žáci odhadnout, kolik výukových hodin bude potřeba na přečtení, povídání (diskuzi), vyplnění pracovních listů a vymalování omalovánek, zpětně mohou vyhodnotit svůj odhad. Mohou vytvořit harmonogram činností s časovou dotací a zpětně vyhodnotit, co způsobilo odchylky v plánu (např. Bavilo nás si povídat o tom, kde všude jsme tohoto soba už viděli.)