Uvnitř některých slov se skrývají další slova.
Může jich být překvapivě dost.
Jejich hledáním si cvičíme postřeh, trénujeme soustředění, přemýšlíme o významu nalezených slov.
Rozšiřujeme si slovní zásobu.
Soubor obsahuje 30 slov vhodných k této aktivitě a metodiku. Ke každému slovu nabízí řešení.
Metodické poznámky
- Vyhledáváme slova, která se nacházejí ukrytá v zadaných slovech.
- Při hledání slov ve slovech postupujeme vždy zleva doprava, nepřeskakujeme jednotlivá písmena, respektujeme krátké a dlouhé samohlásky, velká a malá písmena.
- Pokud nalezneme nějaké slovo mající dva různé významy, považujeme jej za dvě různá slova.
Pro jednotlivce nebo skupinu
Vyhledávání slov lze zadat jednotlivým žákům nebo skupině.
Časový limit
Zadáme časový limit práce, který je závislý na vyspělosti třídy a náročnosti samotného slova. Před odstartováním aktivity zapíšeme slovo na viditelné místo.
Vyhodnocení, zpětná vazba
Po skončení časového limitu vyzveme zástupce skupin nebo jednotlivce, aby postupně chodili k tabuli a psali nalezená slova. Pokračujeme až do vyčerpání všech nalezených slov. Pro časovou úsporu můžeme pouze vyvolávat žáky a slova psát sami. Pokud nebylo nějaké slovo žáky nalezeno, doplníme na tabuli sami.
Žáci chápou význam slov
Při vyhodnocování a zpětné vazbě se ujistíme, zda žáci chápou význam všech slov.
Ukážeme, jak na to
Pokud zadáváme tento druh práce poprvé, je dobré společně projít celý úkol a ukázat postup na jednodušším slově, abychom zajistili, že všichni zadání porozuměli.
Další možné aktivity s nalezenými slovy
- Určíme slovní druhy všech nebo jen vybraných nalezených slov.
- U ohebných slov určíme jejich kategorie.
- Sestavíme věty, které obsahují některá z nalezených slov.
- Rozlišíme slova, která jsou příbuzná k původně zadanému slovu.