ZTRACENÁ JMÉNA
Ve větách se ztratila osobní jména.
Jejich nalézáním cvičíme postřeh, trénujeme soustředění.
Soubor obsahuje 30 autorských vět a v nich ztracených 30 osobních jmen. Ke každé větě nabízí řešení.
Ke každému nalezenému osobnímu jménu žáci podle zadání vytvoří 7 tvarů přídavných jmen přivlastňovacích.
I zde je k dispozici řešení.
Metodické poznámky
1. Žáci hledají osobní jména, která se ztratila v zadaných větách. Jsou v 1. pádě jednotného čísla.
2. Věty se ztracenými osobními jmény v zadání a také v řešení jsou očíslované a připravené v podobě kartiček i v podobě pouhého textu.
3. Jména jsou ve větách kvůli maskování s malými písmeny na začátku. Upozorníme žáky, že osobní jména se ovšem píší s velkými písmeny.
4. Druhá část aktivity vede žáky k tvorbě přídavných jmen přivlastňovacích. Žáci je pomocí zadání (autorské otázky a věty v tabulkách) tvoří ke každému nalezenému osobnímu jménu. Vytvářejí tvary 1. pádů jednotného čísla ve všech třech rodech a také tvary 1. pádů množného čísla v rodě mužském životném a neživotném, v ženském a středním rodě.
5. Připomeneme žákům, že přídavná jména přivlastňovací vytvořená od jmen osob píšeme s velkým počátečním písmenem.
6. Variant, jak realizovat obě části aktivity, je několik. Preferuji variantu, kdy si vytisknu zadání první i druhé části aktivity jen několikrát (cca 4krát při počtu 27 žáků). Obě zadání umístím ve třídě na přístupné místo. K tomu si vytisknu řešení (cca 2krát až 3krát) a umístím ho také na přístupné místo ve třídě. Na začátku aktivity si žáci vylosují číslo věty (zde od 1 do 30), se kterou začínají.
7. Tuto větu si vyzvednou, vyhledají v ní jméno, zapíší si číslo věty a řešení, větu vrátí zpět. Pokud si nejsou jisti nebo se jim nedaří řešení odhalit, mohou navštívit místo, kde je připravené řešení. Řešení se neodnáší do lavic.
8. Žáci si potom vyzvednou následné zadání, které odpovídá jejich nalezenému jménu a tvoří do sešitu tvary přídavných jmen přivlastňovacích. Zde doporučuji, aby si žáci spolu s přídavným jménem přivlastňovacím psali do sešitu také podstatné jméno, se kterým je spjaté. Je dobré, aby si v tuto chvíli žáci zkontrolovali svá řešení pomocí řešení umístěných na přístupném místě ve třídě.
9. Žáci dále pokračují s větou, která má číslo následující po číslu, které měli na začátku nebo si mohou vybrat zadání, které je právě k dispozici.
Pravidla
1. Při hledání ztracených jmen ve větách se postupuje vždy zleva doprava. Čárky mezi slovy při hledání jmen nerespektujeme.
2. Pokud zadáváme tento druh práce poprvé, je dobré společně ukázat postup, abychom zajistili, že všichni zadání porozuměli.
Obsah samotného materiálu
· Zadání pro žáky - očíslované věty v podobě kartiček (str. 4 – 6)
· Řešení - očíslované věty v podobě kartiček (str. 7 – 9)
· Zadání pro žáky – očíslované prosté věty (str. 10 – 11)
· Řešení - očíslované prosté věty (str. 12 – 13)
· Zadání k tvoření přídavných jmen - otázky a věty v tabulkách (str. 14 - 23)
· Řešení k tvoření přídavných jmen - otázky a věty v tabulkách (str. 24 – 33)