Soubor pracovních listů a testů k výuce, opakování i komplexnímu procvičení SLOVES.
Postupně a konstruktivně nejprve opakuje, procvičuje, poté vysvětluje novější učivo vyšších ročníků (vid, rod, třída, vzor, sloveso jako větný člen atd.). Vše s ŘEŠENÍM.
1. OPAKOVÁNÍ: navazujeme na to (a opakujeme), co už žáci umí
- charakteristika sloves, teorie: osoba, číslo, čas, způsob (luštění + reflexe: kolik si pamatujeme)
- cvičení, křížovky, nácvik správného zápisu podmiňovacího způsobu
- zamyšlení nad rozdíly v sémantice (podmiň. přít. x podmiň. min.)
- způsob a kategorie času + nácvik by si(s), by se(s), aby-, kdyby-
- najdi ve větě celý tvar podmiňovacího způsobu (vč. minulý podmiň. způsob a složitější jevy)
2. DRUHY SLOVES
- určitá, neurčitá, zvratná, nezvratná, plnovýznamová, pomocná (sponová, modální, fázová)
- myšlenková mapa k druhům sloves, vlastní příklady
3. MLUVNICKÉ KATEGORIE
- osoba, číslo, čas, způsob
- opakování, luštění (5 křížovek)
4. SLOVESO JAKO VĚTNÝ ČLEN
- podmět, přísudek, předmět, doplněk, přívlastek neshodný, příslovečné určení (účelu)
- opakování, luštění, cvičení
5. SLOVESNÝ ROD (ČINNÝ, TRPNÝ) vč. ZVRATNÉHO PASIVA
- luštění, test s výběrem z možností, procvičení
6. SLOVESNÝ VID (DOKONAVÝ, NEDOKONAVÝ, vidové dvojice)
- vysvětlení, procvičení + hra (kreativní myšlení + procvičení vidu, vidových dvojicí)
7. SLOVESNÁ TŘÍDA A VZOR
- postup přiřazení kategorie/vzoru, zápis, procvičení, luštění
8. CO VŠE URČUJEME U SLOVES - myšlenková mapa k zopakování
9. SADA 10 TESTŮ
- obdoba CERMAT testů, s řešením
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- žák si sám plánuje a řídí učení (materiál vhodný i pro samostudium – obsahuje řešení)
- rozlišení na práci ve skupině (hromadně řešené úkoly k pochopení okruhu vs. individuální testování: znovuvybavení pravidla/znalosti)
- konstruktivní práce s chybou (zdůvodnění), navázání na to, co už známe (opakování) + postupné zvyšování úrovně obtížnosti a znalostí (opakujeme: osoba, číslo, čas à zařadíme: rod, vid)
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ:
- aplikace zadaného pravidla/poučky (teorie) při praktickém řešení cvičení
- žák vychází ze zkušenosti a pracuje s chybou/poučkou/informacemi