Pomocí tohoto materiálu si žáci procvičí faktoriály! Každé správné řešení odhalí nový úkol, což je motivuje k dalšímu výpočtu, až celý kruh úloh uzavřou.
Obsah materiálu
- 4 kruhy, každý s 10 úlohami
- 1. kruh: násobení a dělení faktoriálů,
- 2. kruh: práce s faktoriály ve zlomku, řešení pomocí vytýkání,
- 3. kruh: faktoriály ve zlomku, hledání společného jmenovatele,
- 4. kruh: složitější úlohy, s mocninami, odmocninami,
- desetiminutovka: 2 oddělení, v každém 4 úlohy
Způsob práce
Materiál je vhodný jako samostatná práce a nabízí dvě možnosti využití v hodině:
1. Práce s rozstříhaným kruhem:
- Žáci si rozstříhají kruh na jednotlivé dílky podél čárkované čáry.
- Začnou libovolným příkladem, například tím, který považují za nejsnazší.
- Po spočítání příkladu hledají výsledek mezi ústřižky. Výsledek přiloží k předchozímu dílku a tím získají další zadání příkladu.
- Takto postupují stále dokola: počítají, hledají správný výsledek a navazují dílky kruhu.
- Kontrolou je, že pokud nenajdou žádný odpovídající výsledek, v předchozím kroku udělali chybu.
- Po vyřešení posledního příkladu se kruh uzavře a úloha je hotová.
2. Práce s předtištěným kruhem:
- Žáci pracují s předtištěným kruhem a zapisují pořadí, v jakém na sebe dílky navazují.
- Začnou u zadaného čísla (např. čísla 1), spočítají příklad a najdou odpovídající výsledek (např. ústřižek s číslem 3).
- Pokračují takto dál: výsledek předchozího příkladu určuje další ústřižek.
- Aby si žáci udrželi přehled, doporučuji, aby si již použitý ústřižek vybarvili nebo přeškrtli číslo ústřižku.
- Kontrolou opět je, že pokud nenajdou správný výsledek, někde udělali chybu.
- Pokud žáci správně spočítají všechny příklady, kruh se uzavře a úloha je dokončena.
- Tento postup zajišťuje, že žáci pracují systematicky a mají okamžitou zpětnou vazbu na svou práci.