Materiál je vhodný pro žáky, kteří již zvládají konstrukci lineární funkce a řešit soustavu lineárních rovnic. Materiál spíše k procvičení. Úlohy jsou úmyslně vytvořené tak, aby se žák dopočítal různého počtu řešení.
Cílem materiálu je
- Jak počet řešení soustavy dvou lineárních rovnic ovlivňuje grafické řešení,
- připomenutí metod na počítání soustavy dvou lineárních rovnic,
- vědomí, že nezáleží kterou metodu zvolím,
- vztah mezi počtem řešení a grafickým řešením.
Obsah
- Soustavy lehčího typu (první 4 úlohy ),
- soustavy složitější, třeba se závorkami (další 3 úlohy),
- řešení všech soustav s grafickým znázorněním.
Způsob řešení
- Žáci mohou soustavy řešit libovolnou metodou, avšak už v průběhu hodiny se mi osvědčilo, když se průběžně objevovaly výpočty a grafy na tabuli od dvou žáků a každý s jinou metodou. Z mého pohledu je pro žáky velmi přínosné vidět, že jednu soustavu lze řešit oběma metodami (sčítací, dosazovací). Stávalo se mi, že někdy ani nezačnou úlohu počítat, protože neví, kterou metodu zvolit - víme, je to jedno.
- Do budoucna žákům doporučím, aby hned po výpočtu dané soustavy konstruovali graf. Někteří mi ho na konci hodiny nestihli a buď museli dodělávat samostatně doma, nebo se o konstrukci ani nepokusili.