V celkem sedmi úkolech si žáci procvičí matematické operace v oboru do 1000, přednosti početních operací, logické uvažování, římské číslice od 1 do 12 a z geometrie přenášení úseček a části kružnic.
1 . Zašifrované příklady
- Žáci podle obrázků doplní čísla za vajíčka a příklady vypočítají. Žáci si procvičí sčítání a odčítání do 1000 a také malou násobilku. Součástí je přednost početních operací. Poslední příklad je obtížnější.
2. Římské vajíčko
- Žáci dokreslí chybějící římské číslice a do druhého vajíčka napíší jeho “kopii” v arabských číslech. Jsou použita čísla od 1 do 12.
3. Chybějící dekor
- Zde si žáci na vajíčko jedorýsují pomocí kružítka části kružnic a tím vytvořit proužkatý dekor. Žáci vhodný střed najdou přeložením papíru na polovinu, to jim usnadní hledání osy vajíčka.
4. Pomlázky
- Žáci změří délky pomlázky v cm a mm a zapíší ji do rámečků. Poto porovnají, kdo má nejdelší a tomu přikreslí 5 stuh. Druhému 4, třetímu 3 atd.
5. Koleda
- V tomto úkolu si žáci procvičí přenášení úseček. Nejprve je nutné si dorýsovat polopřímky, na které budou žáci úsečky/trasy přenášet. Zde záleží na přesnosti rýsování žáků.
6. Slovní úlohy
- Ve celkem třech slovních úlohách si žáci procvičí sčítání a odčítání v oboru do 1000.
7. Velikonoční sudoku:
- V tomto úkolu si žáci procvičí logické uvažování. Žáci si nastřihají obdélníčky s vajíčky z dolní tabulky a ty se snaží umístit do horní tabulky.
Jedná se o vzdělávací materiál pro ZŠ.
Materiál rozvíjí dle RVP:
- M-5-1-01 využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
- M-5-1-02 provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
- M-5-1-03 zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
- M-5-1-04 řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
- M-5-2-02 čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy
- M-5-4-01 řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky
Klíčové kompetence:
- Kompetence k učení - vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
- Kompetence k učení - operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
- Kompetence k řešení problémů - samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy