Snažím se úlohami vést žáky k porozumění matematickému zápisu konstrukce, aniž by měli pocit, že se ho musí učit zpaměti. Začínám spoj obrázek a matematický popis a končím zvládnutím konstrukce ze zápisu konstrukce.
Materiál jsem použila v 6. a 7. ročníku, kde jsme začínali zápisy geometrických konstrukcí.
Postupná gradace:
- Narýsované obrázky umět spojit s matematickým zápisem,
- slovní pokyny přepsat do matematického jazyka,
- rýsovat dle slovních pokynů a doplnit matematickým zápisem,
- rýsovat dle symbolických zápisů.
Obsah:
- úlohy jednotlivě namnoženy na straně,
- 21 symbolických zápisů a 30 obrázků k přiřazení, některé zcela špatné, jiným chybí symbolický zápis,
- v obrázku (domečku) ve čtvercové síti hledá geometrické útvary, pojmenovává je a symbolický zapisuje,
- vyjadřuje slovně jednoduché symbolické zápisy,
- z narýsovaného čtverce doplňuje chybějící údaje do zápisu konstrukce,
- žák dle slovního postupu rýsuje deltoid, lichoběžník a pravidelný šestiúhelník, možnost symbolického zápisu,
- dle symbolického postupu rýsuje trojúhelník a pravoúhlý lichoběžník,
- v symbolickém zápisu hledá chyby, které vyčte ze zkonstruovaného trojúhelníku,
- dvě postupně rozkreslené konstrukce (kosodélník a trojúhelník podle věty usu), u kterých žák sám sestavuje symbolický zápis konstrukce, u kosodélníků otázky vedoucí k rozdělení čtyřúhelníků,
- kontrolní desetiminutovka - oddělení A, B
- řešení pro učitele.
Nenajdete zde úlohy, které si kladou za cíl samostatného zápisu popisu konstrukce společně s rýsováním!!! Zde má žák vždy pokyny napsané buď slovně nebo symbolicky.