Sada aktivit do literatury - téma Charles Dickens - Vánoční koleda (povídka, kapitalismus, sociální rozdíly).
Soubor obsahuje sadu aktivit a prezentaci s návodem, jak s tímto materiálem pracovat. (Detaily v náhledových obrázcích.)
Celkem 6 aktivit ke skupinové práci s textem určených pro práci s cryptexem (lze provést i bez cryptexu - součástí souboru je papírový cryptex, do kterého žáci zapisují kód). Žáci pracují samostatně ve skupinkách (mají k dispozici balíček s aktivitami, cryptex a pravidla; sami si organizují, dělí a řídí práci - cílem je splnit všech šest aktivit, které odhalují šestimístný kód v cryptexu. Na závěr hodiny je směřována reflexe - diskuze (třída/dvojice/skupina) či individuální slohová práce - ve formě úvahy (v nižších ročnících pouze zamyšlení, postřehy), v níž se žáci zamýšlí nad fenoménem peněz, bohatství, a to v kontextu myšlenek z povídky).
1. aktivita: OSMISMĚRKA popisující děj povídky Vánoční koleda (požadovaná slova nahrazena obrázky)
2. aktivita: ŠIFRA Z INICIÁL (Žáci uvádí iniciálu slova vyjádřeného obrázkem.)
3. aktivita: ZAKRÝVACÍ HRA (Spočívá v zakrytí ukázek z knížky kartičkou s textem, která na tuto ukázku navazuje. Žáci kartičky kladou textem dolů a správnost svého řešení si ověří tak, že zadní strany kartiček vytvoří celistvý obraz.)
4. aktivita: NÁVAZNOST REPLIK V DIALOGU (Obrázek udává situaci s první replikou/promluvou, za niž žáci řadí další výpovědi tak, jak se uskutečnily v rámci dialogu.
5. aktivita: DICKENSŮV ŽIVOTOPIS (K životopisu se pojí deset tvrzení. Úkolem žáků je spočítat, kolik z nich je pravdivých v závislosti na informacích získaných v textu.)
6. aktivita KŘÍŽOVKA (Obsahuje ukázku z Vánoční koledy; úkolem žáků je vyhledat konkrétní informace a vyplnit je do křížovky.
Pokud žáci zadají správný kód, obsahem cryptexu jsou mince, na což navazuje poslední aktivita - úvaha, diskuze či zamyšlení nad tím jak jsou pojímány v Dickensově povídce (výhody, nevýhody, lze brainstorming atd.).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- žáci si sami plánují, rozdělují a řídí práci v rámci své skupiny
- žáci nacvičují řazení textů do textové návaznosti (analytické myšlení)
- žáci si dělí činnost dle svých schopností (z šesti nabízených aktivit jsou některé jednodušší než jiné - např. iniciálová šifra)
- řízení činnosti ve skupině, zodpovědnost za svůj podíl na práci
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- žák identifikuje proměnné v problému/úkolu, pracuje efektivně ve vymezeném čase
- vybírá vhodné řešení, navrhuje postup
- žák řeší problém aktivně a sám, ale případně požádá o pomoc
3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ:
- třídí informace dle účelu
- v rámci skupiny rozvíjí asertivní jednání (dělba činností, nabídka pomoci, komunikace členů)
4. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ + PRACOVNÍ:
- žáci řeší problém samostatně (svou dílčí část) i společně (celá šifra)
- tolerance vůči individuálnímu tempu spolužáků, nabídka pomoci
- radost z úspěchů vlastního i ostatních
- žák pojmenovává a zvládá své emoce (omezený čas na splnění úkolu)
- navrhuje dílčí kroky k řešení problému
- vede skupinu empaticky a asertivně ke splnění úkolu bez ohledu na osobní vztah vůči členům skupiny