Ezopův život - desková hra (čtenářská gramotnost)

Ročník:
Počet stran:
19
Velikost: 6.4 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
28. 12. 2023
Sdílet:

Desková hra k rozvoji čtenářské gramotnosti, která rozšiřuje okruh literárního žánru bajky
(obsahuje zajímavosti ze života bajkaře Ezopa).
 

Příprava k přijímací zkoušce (okruh porozumění textu).

- 42 otázek k práci s textem (6 stanovišť po 7 otázkách)
(posuzování pravdivosti výroků, hledání informace v textu, doplnění chybějící
části textu podle kontextu, práce s příslovím, hádanky, obecně porozumění textu)

- samostatná práce žáků (mají k dispozici řešení, vlastní tempo)

- historicko-kulturní kontext k žánru bajky (osobnosti Ezopa) s přesahem do zeměpisu
  (Ezopovy cesty: Malá Asie, Řecko, Egypt, Irák)

- rozvoj verbálního myšlení a slovní zásoby


Jednotlivá stanoviště + charakter textu a otázek: (ukázky v náhledových obrázcích)

1.
Malá Asie
Ezopovo rodiště (porozumění textu, verbální myšlení, posuzování pravdivosti výroků)

2. Ostrov SamosCesta ke svobodě (orientace v textu, posuzování výroků, doplnění textu dle kontextu)

3. BabylonŘešení hádanek ve službách babylonského krále (řešení hádanek, práce s textem)

4. EgyptEzop na vrcholu své slávy (porozumění textu, posuzování pravdivosti výroků, doplňování dle kontextu)

5. ATHÉNYMoudrost v Ezopově příslovích (práce s příslovím, abstrakce myšlenek, nacházení ekvivalentu)

6. DELFYEzopova smrt v Delfách (porozumění textu, posuzování výroků, přítomnost informací v textu)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:

1. KOMPETENCE K UČENÍ
- žáci pracují ve dvojici: buď soupeří, nebo spolupracují – řídí si proces učení (tempo, vlastní čas na přečtení a zodpovězení otázky, individuální zpětná vazba: kartičky s řešením)
= žák volí vhodnou formu práce/spolupráce vzhledem k účelu či charakteru aktivity (chci pracovat sám, číst a odpovídat / chci spolupracovat s kamarádem ve dvojici a společně sbíráme mince za správné odpovědi / chceme soupeřit aj.)
- žáci se učí chápat pojmy v souvislostech (postupný příběh o Ezopově životě – odtud se formuluje jeho postoj/názor vůči společnosti à žáci si tvoří konstruktivně základ pro chápaní žánru bajky a jejího charakteru, stejně jako funkce/účelu)
- žák si sám rozloží činnosti ve vymezeném čase
- každý žák zodpovědně vyhodnocuje zvládnutí úkolů (splnění kritérií k posunu na další stanoviště)
- závěrečné shrnutí: diskuze – co nás zaujalo, který moment v životě Ezopa byl… nejšťastnější / nejkritičtější / … žáci sami mohou řídit tuto diskuzi (napsat vlastní otázky, na které chtějí odpověď – znalostní, názorové, postojové atd.)


2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- žák musí stihnout dokončit hru ve vymezeném čase
- žák volí vhodnou strategii (projít všechny otázky daného stanoviště x pouze minimum k přesunu?)
- žák si přitom uvědomuje výhody a nevýhody své volby (méně informací, rychlejší spád hry oproti vlastnímu, i když pomalejšímu tempu, a většího užitku ze čteného)


3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ + SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ
- žák je rozvíjí při práci ve dvojici: řídí svou činnost, ponechává soupeři čas, nevyvíjí nátlak
- žáci si mohou ve dvojici formulovat vlastní pravidla. Žáci mohou pravidla hry upravit pro svůj účel (např. Aby se žáci nebáli chybně odpovědět, zrušíme kritérium zisku minimálního počtu mincí k přesunu. Postačí odpovědět a svou odpověď zdůvodnit/obhájit.)
- žáci si řídí svou činnost, kontrolují spravedlivý průběh hry
- žák nabídne pomoc či vysvětlení (tj. slabší žáci mohou spolupracovat a nesoupeří)

Další produkty od autora Mgr. Monika Chmelařová

320436
Český jazyk
4., 5., 6., 7., 8., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
VŠE VE VIDEU :-) 7 pracovních listů + kopie s vyplněným řešením PREZENTACE - podklady k povídání o svatojánské noci
38.00 Kč
36926
Český jazyk
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pracovní listy a testy k nácviku interpunkce ve větě jednoduché: 1. Oslovení (skloňování - 5. pád, postup při oslovování
30.00 Kč
192098
Český jazyk
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Kde se vzala tradice halloweenského koledování? Proč se původně nosily v noci z 31. října na 1. listopad masky a jak
40.00 Kč
113043
Český jazyk
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Ujasnění literárních pojmů z PRÓZY hravou formou ( 6 aktivit s řešením či individuální zpětnou vazbou): - - - - - - - -
35.00 Kč
Ezopův život - desková hra (čtenářská gramotnost) Ezopův život - desková hra (čtenářská gramotnost)
Desková hra k rozvoji čtenářské gramotnosti, která rozšiřuje okruh literárního žánru bajky (obsahuje zajímavosti ze života bajkaře Ezopa).  Příprava k přijímací zkoušce (okruh porozumění textu). - 42 otázek k práci s textem (6 stanovišť po 7 otázkách) (posuzování pravdivosti výroků, hledání informace v textu, doplnění chybějící části textu podle kontextu, práce s příslovím, hádanky, obecně porozumění textu) - samostatná práce žáků (mají k dispozici řešení, vlastní tempo) - historicko-kulturní kontext k žánru bajky (osobnosti Ezopa) s přesahem do zeměpisu   (Ezopovy cesty: Malá Asie, Řecko, Egypt, Irák) - rozvoj verbálního myšlení a slovní zásobyJednotlivá stanoviště + charakter textu a otázek: (ukázky v náhledových obrázcích) 1. Malá Asie– Ezopovo rodiště (porozumění textu, verbální myšlení, posuzování pravdivosti výroků)2. Ostrov Samos – Cesta ke svobodě (orientace v textu, posuzování výroků, doplnění textu dle kontextu)3. Babylon – Řešení hádanek ve službách babylonského krále (řešení hádanek, práce s textem)4. Egypt – Ezop na vrcholu své slávy (porozumění textu, posuzování pravdivosti výroků, doplňování dle kontextu)5. ATHÉNY – Moudrost v Ezopově příslovích (práce s příslovím, abstrakce myšlenek, nacházení ekvivalentu)6. DELFY – Ezopova smrt v Delfách (porozumění textu, posuzování výroků, přítomnost informací v textu)- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ. V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence: 1. KOMPETENCE K UČENÍ - žáci pracují ve dvojici: buď soupeří, nebo spolupracují – řídí si proces učení (tempo, vlastní čas na přečtení a zodpovězení otázky, individuální zpětná vazba: kartičky s řešením) = žák volí vhodnou formu práce/spolupráce vzhledem k účelu či charakteru aktivity (chci pracovat sám, číst a odpovídat / chci spolupracovat s kamarádem ve dvojici a společně sbíráme mince za správné odpovědi / chceme soupeřit aj.) - žáci se učí chápat pojmy v souvislostech (postupný příběh o Ezopově životě – odtud se formuluje jeho postoj/názor vůči společnosti à žáci si tvoří konstruktivně základ pro chápaní žánru bajky a jejího charakteru, stejně jako funkce/účelu) - žák si sám rozloží činnosti ve vymezeném čase - každý žák zodpovědně vyhodnocuje zvládnutí úkolů (splnění kritérií k posunu na další stanoviště) - závěrečné shrnutí: diskuze – co nás zaujalo, který moment v životě Ezopa byl… nejšťastnější / nejkritičtější / … žáci sami mohou řídit tuto diskuzi (napsat vlastní otázky, na které chtějí odpověď – znalostní, názorové, postojové atd.)2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ - žák musí stihnout dokončit hru ve vymezeném čase - žák volí vhodnou strategii (projít všechny otázky daného stanoviště x pouze minimum k přesunu?) - žák si přitom uvědomuje výhody a nevýhody své volby (méně informací, rychlejší spád hry oproti vlastnímu, i když pomalejšímu tempu, a většího užitku ze čteného)3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ + SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ- žák je rozvíjí při práci ve dvojici: řídí svou činnost, ponechává soupeři čas, nevyvíjí nátlak - žáci si mohou ve dvojici formulovat vlastní pravidla. Žáci mohou pravidla hry upravit pro svůj účel (např. Aby se žáci nebáli chybně odpovědět, zrušíme kritérium zisku minimálního počtu mincí k přesunu. Postačí odpovědět a svou odpověď zdůvodnit/obhájit.) - žáci si řídí svou činnost, kontrolují spravedlivý průběh hry - žák nabídne pomoc či vysvětlení (tj. slabší žáci mohou spolupracovat a nesoupeří)
UUCZ-153230
Český jazyk>Český jazyk - literatura>Didaktické hry>Přípravy hodiny/lekce>6.>7.>8.>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ>Čtenářská gramotnost 2. stupeň
48.00