BAJKY: Amerika, Afrika (s řešením)

Ročník:
Počet stran:
47
Velikost: 14.64 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
29. 12. 2023
Sdílet:

- 24 stran k výuce bajky + kopie s vyplněným řešením

- texty bajek, otázky k rozvoji čtenářské gramotnosti, křížovky, osmisměrky


OBSAH:

1. Úvod k bajkám (definice, znaky, zvířecí archetypy) - dvojlist
    + aktivita ke stažení zdadma: https://uciteleucitelum.cz/material/cesky-jazyk/vlastnosti-zvirat-v-bajkach-prirovnani

2. Americké bajky:   
    - Bajka o želvě Jabuti (Indiáni kmene Tupí, Amazonie) 
    - Bajka o jelenu a zajíci (Indiáni kmene Čerokí, Severní Amerika)
    - Inuitské bajky (O havranu a sově, O sově a lumíkovi, mýtus O velrybě a havranovi) - nejsevernější oblasti Ameriky
    - mayské bajky (Bajka o kukačce Cucú, Dvě bajky o králíkovi a kojotovi) - Střední Amerika, Yucatán

    - mayská šifra (zajímavosti o mayské kultuře, aktivita pro cryptex) - aktivita

3. Africké bajky:
- Bajka o lišákovi a hyeně (Somálsko)
- Bajka o hyeně a chycené lišce
- Bajka o orlu a kuřeti (jižní Súdán, Etiopie)
- Bajka o nemocném lvu (jih Afriky)
- Bajka o truchlící hyeně a oslech (Etiopie)
- Bajka o přátelství lva a hyeny (Etiopie)
- Bajka o studni pravdy (Egypt)

- africká a etiopská přísloví (spojitost s českými ekvivalenty)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:

1. KOMPETENCE K UČENÍ + ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- žák třídí informace z četby, zaujímá k nim postoj, propojuje je s již známým (aplikuje rčení, přísloví na lidské chování/vlastnosti)
- žák chápe pojmy v souvislostech (více bajek může mít podobné poselství, žák abstrahuje, jaké hodnoty a postoje vyplývají z příběhu)
- etický přesah bajek (reflexe nad vlastním chováním, motivací postav k jejich chování – rozvoj empatie, tolerance)
- žák cíleně vyhledává v textu informace pro svůj účel

2. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ + KOMUNIKATIVNÍ:
- diskuze: žák se aktivně zapojuje do diskuze, zaujímá morální stanovisko
- žák vyslechne názory ostatních, i ty, s nimiž se neztotožňuje – přesto je připustí a zváží (tolerance)
- žák obhájí svůj názor oporou v textu
- žák aktivně přispívá do diskuze, kterou dále rozvíjí a řídí, aby nebyly otázky/názory irelevantní
- žák nahlíží na morální problém z více hledisek, dokáže podpořit argumenty i protichůdné názory

 

 

Další produkty od autora Mgr. Monika Chmelařová

529289
Český jazyk
5., 6., 7., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Jaké tradice a pověry se pojí s prvním dnem Pašijového (Svatého) týdne, Květnou nedělí? Pracovní list s řešením založeny
0.00 Kč
682427
Nezařazené k předmětu
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Náhled celé šablony (hry): Vytvořte pro žáky zábavné opakování s halloweenskými motivy. Šablona je navržena pro vložení
0.00 Kč
359586
Český jazyk
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Soubor pracovních listů a testů k výuce, opakování i komplexnímu procvičení SLOVES. Postupně a konstruktivně nejprve
68.00 Kč
78753
Český jazyk
5., 6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Desková hra s fantasy motivy k rozvoji čtenářské gramotnosti, kritického čtení, orientace v textu, procvičení základních
80.00 Kč
BAJKY: Amerika, Afrika (s řešením) BAJKY: Amerika, Afrika (s řešením)
- 24 stran k výuce bajky + kopie s vyplněným řešením - texty bajek, otázky k rozvoji čtenářské gramotnosti, křížovky, osmisměrky OBSAH: 1. Úvod k bajkám (definice, znaky, zvířecí archetypy) - dvojlist     + aktivita ke stažení zdadma: https://uciteleucitelum.cz/material/cesky-jazyk/vlastnosti-zvirat-v-bajkach-prirovnani 2. Americké bajky:        - Bajka o želvě Jabuti (Indiáni kmene Tupí, Amazonie)      - Bajka o jelenu a zajíci (Indiáni kmene Čerokí, Severní Amerika)     - Inuitské bajky (O havranu a sově, O sově a lumíkovi, mýtus O velrybě a havranovi) - nejsevernější oblasti Ameriky     - mayské bajky (Bajka o kukačce Cucú, Dvě bajky o králíkovi a kojotovi) - Střední Amerika, Yucatán     - mayská šifra (zajímavosti o mayské kultuře, aktivita pro cryptex) - aktivita 3. Africké bajky: - Bajka o lišákovi a hyeně (Somálsko) - Bajka o hyeně a chycené lišce - Bajka o orlu a kuřeti (jižní Súdán, Etiopie) - Bajka o nemocném lvu (jih Afriky) - Bajka o truchlící hyeně a oslech (Etiopie) - Bajka o přátelství lva a hyeny (Etiopie) - Bajka o studni pravdy (Egypt) - africká a etiopská přísloví (spojitost s českými ekvivalenty)- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ. V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:1. KOMPETENCE K UČENÍ + ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ- žák třídí informace z četby, zaujímá k nim postoj, propojuje je s již známým (aplikuje rčení, přísloví na lidské chování/vlastnosti) - žák chápe pojmy v souvislostech (více bajek může mít podobné poselství, žák abstrahuje, jaké hodnoty a postoje vyplývají z příběhu) - etický přesah bajek (reflexe nad vlastním chováním, motivací postav k jejich chování – rozvoj empatie, tolerance) - žák cíleně vyhledává v textu informace pro svůj účel2. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ + KOMUNIKATIVNÍ:- diskuze: žák se aktivně zapojuje do diskuze, zaujímá morální stanovisko - žák vyslechne názory ostatních, i ty, s nimiž se neztotožňuje – přesto je připustí a zváží (tolerance) - žák obhájí svůj názor oporou v textu - žák aktivně přispívá do diskuze, kterou dále rozvíjí a řídí, aby nebyly otázky/názory irelevantní - žák nahlíží na morální problém z více hledisek, dokáže podpořit argumenty i protichůdné názory   
UUCZ-145084
Český jazyk>Český jazyk - literatura>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>5.>6.>7.>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ>📖 Čtenářská gramotnost 1. stupeň>📚 Čtenářská gramotnost 2. stupeň>🪶 Indiáni>🧚 Pohádky
60.00