BAJKY: Amerika, Afrika (s řešením)

Ročník:
Počet stran:
47
Velikost: 14.64 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
29. 12. 2023
Sdílet:

- 24 stran k výuce bajky + kopie s vyplněným řešením

- texty bajek, otázky k rozvoji čtenářské gramotnosti, křížovky, osmisměrky


OBSAH:

1. Úvod k bajkám (definice, znaky, zvířecí archetypy) - dvojlist
    + aktivita ke stažení zdadma: https://uciteleucitelum.cz/material/cesky-jazyk/vlastnosti-zvirat-v-bajkach-prirovnani

2. Americké bajky:   
    - Bajka o želvě Jabuti (Indiáni kmene Tupí, Amazonie) 
    - Bajka o jelenu a zajíci (Indiáni kmene Čerokí, Severní Amerika)
    - Inuitské bajky (O havranu a sově, O sově a lumíkovi, mýtus O velrybě a havranovi) - nejsevernější oblasti Ameriky
    - mayské bajky (Bajka o kukačce Cucú, Dvě bajky o králíkovi a kojotovi) - Střední Amerika, Yucatán

    - mayská šifra (zajímavosti o mayské kultuře, aktivita pro cryptex) - aktivita

3. Africké bajky:
- Bajka o lišákovi a hyeně (Somálsko)
- Bajka o hyeně a chycené lišce
- Bajka o orlu a kuřeti (jižní Súdán, Etiopie)
- Bajka o nemocném lvu (jih Afriky)
- Bajka o truchlící hyeně a oslech (Etiopie)
- Bajka o přátelství lva a hyeny (Etiopie)
- Bajka o studni pravdy (Egypt)

- africká a etiopská přísloví (spojitost s českými ekvivalenty)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:

1. KOMPETENCE K UČENÍ + ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- žák třídí informace z četby, zaujímá k nim postoj, propojuje je s již známým (aplikuje rčení, přísloví na lidské chování/vlastnosti)
- žák chápe pojmy v souvislostech (více bajek může mít podobné poselství, žák abstrahuje, jaké hodnoty a postoje vyplývají z příběhu)
- etický přesah bajek (reflexe nad vlastním chováním, motivací postav k jejich chování – rozvoj empatie, tolerance)
- žák cíleně vyhledává v textu informace pro svůj účel

2. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ + KOMUNIKATIVNÍ:
- diskuze: žák se aktivně zapojuje do diskuze, zaujímá morální stanovisko
- žák vyslechne názory ostatních, i ty, s nimiž se neztotožňuje – přesto je připustí a zváží (tolerance)
- žák obhájí svůj názor oporou v textu
- žák aktivně přispívá do diskuze, kterou dále rozvíjí a řídí, aby nebyly otázky/názory irelevantní
- žák nahlíží na morální problém z více hledisek, dokáže podpořit argumenty i protichůdné názory

 

 

Další produkty od autora Mgr. Monika Chmelařová

13356
Český jazyk
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
- 44 stran: pracovní listy, kartičky k procvičení, testy CERMAT typu - vše včetně řešení OBSAH: 1) Rozlišování VH a VV
38.00 Kč
283667
Český jazyk
4., 5., 6., 7., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
VŠE V NÁHLEDOVÝCH OBRÁZCÍCH :-) ŠKAREDÁ STŘEDA: Úvod, křížovka s obrázkovou nápovědou Proč také "Smetná", "Sazometná" a
38.00 Kč
423944
Český jazyk
4., 5., 6., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Omalovánky
Překlad básničky Roberta L. Maye o malém vysmívaném sobovi, který nakonec zachránil Vánoce. (+ omalovánka a metodika k
50.00 Kč
153230
Český jazyk
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Desková hra k rozvoji čtenářské gramotnosti, která rozšiřuje okruh literárního žánru bajky (obsahuje zajímavosti ze
48.00 Kč
BAJKY: Amerika, Afrika (s řešením) BAJKY: Amerika, Afrika (s řešením)
- 24 stran k výuce bajky + kopie s vyplněným řešením - texty bajek, otázky k rozvoji čtenářské gramotnosti, křížovky, osmisměrky OBSAH: 1. Úvod k bajkám (definice, znaky, zvířecí archetypy) - dvojlist     + aktivita ke stažení zdadma: https://uciteleucitelum.cz/material/cesky-jazyk/vlastnosti-zvirat-v-bajkach-prirovnani 2. Americké bajky:        - Bajka o želvě Jabuti (Indiáni kmene Tupí, Amazonie)      - Bajka o jelenu a zajíci (Indiáni kmene Čerokí, Severní Amerika)     - Inuitské bajky (O havranu a sově, O sově a lumíkovi, mýtus O velrybě a havranovi) - nejsevernější oblasti Ameriky     - mayské bajky (Bajka o kukačce Cucú, Dvě bajky o králíkovi a kojotovi) - Střední Amerika, Yucatán     - mayská šifra (zajímavosti o mayské kultuře, aktivita pro cryptex) - aktivita 3. Africké bajky: - Bajka o lišákovi a hyeně (Somálsko) - Bajka o hyeně a chycené lišce - Bajka o orlu a kuřeti (jižní Súdán, Etiopie) - Bajka o nemocném lvu (jih Afriky) - Bajka o truchlící hyeně a oslech (Etiopie) - Bajka o přátelství lva a hyeny (Etiopie) - Bajka o studni pravdy (Egypt) - africká a etiopská přísloví (spojitost s českými ekvivalenty) - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ. V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence: 1. KOMPETENCE K UČENÍ + ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ - žák třídí informace z četby, zaujímá k nim postoj, propojuje je s již známým (aplikuje rčení, přísloví na lidské chování/vlastnosti) - žák chápe pojmy v souvislostech (více bajek může mít podobné poselství, žák abstrahuje, jaké hodnoty a postoje vyplývají z příběhu) - etický přesah bajek (reflexe nad vlastním chováním, motivací postav k jejich chování – rozvoj empatie, tolerance) - žák cíleně vyhledává v textu informace pro svůj účel 2. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ + KOMUNIKATIVNÍ: - diskuze: žák se aktivně zapojuje do diskuze, zaujímá morální stanovisko - žák vyslechne názory ostatních, i ty, s nimiž se neztotožňuje – přesto je připustí a zváží (tolerance) - žák obhájí svůj názor oporou v textu - žák aktivně přispívá do diskuze, kterou dále rozvíjí a řídí, aby nebyly otázky/názory irelevantní - žák nahlíží na morální problém z více hledisek, dokáže podpořit argumenty i protichůdné názory    
UUCZ-145084
Český jazyk>Český jazyk - literatura>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>5.>6.>7.>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ>Čtenářská gramotnost 1. stupeň>Čtenářská gramotnost 2. stupeň>Indiáni>Pohádky
60.00