- 24 stran k výuce bajky + kopie s vyplněným řešením
- texty bajek, otázky k rozvoji čtenářské gramotnosti, křížovky, osmisměrky
OBSAH:
1. Úvod k bajkám (definice, znaky, zvířecí archetypy) - dvojlist
+ aktivita ke stažení zdadma: https://uciteleucitelum.cz/material/cesky-jazyk/vlastnosti-zvirat-v-bajkach-prirovnani
2. Americké bajky:
- Bajka o želvě Jabuti (Indiáni kmene Tupí, Amazonie)
- Bajka o jelenu a zajíci (Indiáni kmene Čerokí, Severní Amerika)
- Inuitské bajky (O havranu a sově, O sově a lumíkovi, mýtus O velrybě a havranovi) - nejsevernější oblasti Ameriky
- mayské bajky (Bajka o kukačce Cucú, Dvě bajky o králíkovi a kojotovi) - Střední Amerika, Yucatán
- mayská šifra (zajímavosti o mayské kultuře, aktivita pro cryptex) - aktivita
3. Africké bajky:
- Bajka o lišákovi a hyeně (Somálsko)
- Bajka o hyeně a chycené lišce
- Bajka o orlu a kuřeti (jižní Súdán, Etiopie)
- Bajka o nemocném lvu (jih Afriky)
- Bajka o truchlící hyeně a oslech (Etiopie)
- Bajka o přátelství lva a hyeny (Etiopie)
- Bajka o studni pravdy (Egypt)
- africká a etiopská přísloví (spojitost s českými ekvivalenty)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ + ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- žák třídí informace z četby, zaujímá k nim postoj, propojuje je s již známým (aplikuje rčení, přísloví na lidské chování/vlastnosti)
- žák chápe pojmy v souvislostech (více bajek může mít podobné poselství, žák abstrahuje, jaké hodnoty a postoje vyplývají z příběhu)
- etický přesah bajek (reflexe nad vlastním chováním, motivací postav k jejich chování – rozvoj empatie, tolerance)
- žák cíleně vyhledává v textu informace pro svůj účel
2. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ + KOMUNIKATIVNÍ:
- diskuze: žák se aktivně zapojuje do diskuze, zaujímá morální stanovisko
- žák vyslechne názory ostatních, i ty, s nimiž se neztotožňuje – přesto je připustí a zváží (tolerance)
- žák obhájí svůj názor oporou v textu
- žák aktivně přispívá do diskuze, kterou dále rozvíjí a řídí, aby nebyly otázky/názory irelevantní
- žák nahlíží na morální problém z více hledisek, dokáže podpořit argumenty i protichůdné názory