- celkem 14 karet k barevnému tisku a zalaminování
+ prezentace s kartami k promítnutí ve třídě
JAK S MATERIÁLEM PRACOVAT?
1) Metoda anticipace:
Žáci ještě před četbou básně obdrží anticipační kartu. Samostatně, ve skupině či ve dvojicích podle obrázkové karty odhadují, o čem bude děj básně, jaké vystupují postavy atd. Své návrhy mohou sepsat (formou souvislého krátkého příběhu nebo v odrážkách). Po přečtení básně se vrátí ke svým poznámkám a vyhodnotí, do jaké míry se jim podařilo odhadnout obsah básně. Karty slouží také jako vizuální opora pro reflexi či následné porovnání básní (zde můžete navázat Vennovým diagramem a hledat společné a rozdílné porovnáním dvou karet = básní).
2) Metoda Vím – Chci vědět – Dozvěděl/a jsem se
Žáci opět obdrží karty, pracují stejně (sami – dvojice – skupina) a vyplňují tabulku:
1) VÍM: Co bezpečně víme = s jistotou dokážeme odvodit z anticipační karty
- např. V básni vystupuje vodník. / Dívka spadne do jezera a utopí se. / Dívka má dítě.
2) CHCI VĚDĚT: Co z karet tušíme, ale nejedná se o potvrzenou informaci, např. Zemře některá z postav? / Byla dívčina smrt nehoda, nebo Vodníkova lest? Případně obecně: Bude mít balada tragický konec? Bude obsahovat motiv trestu?
3) DOZVĚDĚL(A) JSEM SE: Reflexe předchozího
- vyhodnotit, zda to, co jsme napsali do oddílu VÍM, bylo správné
- CHCI VĚDĚT: Získali jsme odpovědi na své otázky?
- DOZVĚDĚL/A JSEM SE: informace navíc, co mě v příběhu zaujalo / zapůsobilo na mě atd.