Žáci si na 30 netradičních slovních úlohách procvičí násobení a dělení, sčítání a odčítání. U některých slovních úloh si vystačí s logickou úvahou. Informace ze slovních úloh vycházejí z reálných podkladů či rekordů o daných zvířatech.
Je vhodné, aby žáci pracovali ve dvojici.
Žáci si nejprve vypočítají slovní úlohy a poté podle výsledků zakreslí kódy pro ozoboty do mapky. Ozobot by měl projet celou zoologickou zahradou a vrátit se na start.
Mapka pro ozobota je ve dvou stránkách formátu A4, je nutné na jedné stránce odstřihnout proužeka stránky si slepit.
Mapku stačí vytisknout i černobíle, barevné kódy se tisknout nemusí, stačí je žákům promítnout.
Ozobot startuje u panáčka se zelenou šipkou.
Doporučení:
Připomeneme žákům, že ozobot je jenom robot, že občas si neumí poradit. Velmi záleží na světelných podmínkách ve třídě a na zvolených barevných odstínech, někdy robot “neposlechne”, pokud nejsou úplné ideální podmínky.
Jedná se o vzdělávací materiál pro ZŠ.
Materiál rozvíjí dle RVP:
- M-5-1-01 využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
- M-5-1-02 provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
- M-5-1-03 zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
- M-5-1-04 řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
- M-5-2-02 čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy
- M-5-4-01 řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky
- I-5-2-01 sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů
- I-5-2-02 popíše jednoduchý problém, navrhne a popíše jednotlivé kroky jeho řešení
- I-5-2-04 ověří správnost jím navrženého postupu či programu, najde a opraví v něm případnou chybu
- I-5-4-03 dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro práci s digitálními technologiemi
Klíčové kompetence:
- Kompetence k učení - vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
- Kompetence k učení - operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
- Kompetence k řešení problémů - samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
- Kompetence sociální a personální - účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
- Kompetence sociální a personální - přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
- Kompetence digitální - ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
- Kompetence digitální - získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu